2024-03-28T23:51:20Z
https://teapot.lib.ocha.ac.jp/oai
oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00040602
2022-12-12T05:46:05Z
347:382:804
第二言語としての語彙習得研究の概観 : 学習形態・方略の観点から(第2章 語彙の習得)
A review of second language vocabulary acquisition research : Vocabulary learning style and strategies(Part 2 Vocabulary acquisition)
谷内, 美智子
YACHI, Michiko
810.7
体系的語彙学習
偶発付随的語彙学習
語の意味推測
語彙学習ストラテジー
systematic vocabulary learning
incidental vocabulary learning
inferring word meanings from context
vocabulary learning strategies
application/pdf
紀要論文
近年、日本でも第二言語としての日本語の語彙習得研究は盛んになりつつあるが、海外と比較すると未だ不十分である。本稿では、日本で行われた第二言語としての日本語の語彙習得研究を、海外の研究との比較を通して概観する。比較に用いた枠組みはRead (2000)である。Readは語彙習得研究の分野として「体系的語彙学習(systematic vocabulary learning)」「偶発付随的語彙学習(incidental vocabulary learning)」「コンテクストからの語の意味推測(inferring word meanings from context)」「コミュニケーション・ストラテジー(communication strategies)」の4点を挙げているが、コミュニケーション・ストラテジーは語彙習得以外の要素がその中にあるため、本稿ではコミュニケーション・ストラテジーについては詳しく述べず、代わりに、語彙習得により深く関わる「語彙学習ストラテジー」を扱うことにする。また、日本で行われた第二言語としての語彙習得研究は上記の4点にあてはまらない研究もあるため、それらの研究についても触れる。最後に、海外との比較を通して得られた、日本で行われた第二言語としての日本の語彙習得研究に不足している点について述べる。
Recently, Japanese as a second language vocabulary acquisition research is actively conducted in Japan, although, the number of research is still insufficient compared with other countries. This article reviews Japanese as a second language vocabulary acquisition research done in Japan, by contrasting with those in other countries. The framework of this article is adopted from Read(2000). Read points out 4 categories of vocabulary acquisition research: (1)systematic vocabulary learning, (2)incidental vocabulary learning, (3)inferring word meanings from context, and (4)communication strategies. This article doesn’t deal with communication strategies, because it contains other factors other than vocabulary acquisition. Instead of communication strategies, I explain vocabulary learning strategies that much affect vocabulary acquisition. I also refer to other research in Japan that doesn’t fit to Read’s four categories. The last discussion is about the future directions of Japanese as a second language vocabulary research, revealed by comparison between Japan and other countries.
日本言語文化学研究会
2002-05-24
jpn
departmental bulletin paper
http://hdl.handle.net/10083/48949
https://teapot.lib.ocha.ac.jp/records/40602
AA11968046
09174206
言語文化と日本語教育. 増刊特集号, 第二言語習得・教育の研究最前線
2002
155
169
https://teapot.lib.ocha.ac.jp/record/40602/files/02-YachiM-re051112-final.pdf
application/pdf
402.4 kB
2018-04-20