ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 人間文化創成科学論叢
  3. 24

J. ブラームスの運指―ピアノ独奏曲と《51の練習曲》WoO 6での第一指に注目して―

https://doi.org/10.24567/0002000518
https://doi.org/10.24567/0002000518
63357260-249f-4f3e-b2ea-d10d938bc23e
名前 / ファイル ライセンス アクション
ronso_24_05_nakatani.pdf ronso_24_05_nakatani.pdf
※PDFファイル内の文字はコピーできません
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-07-20
タイトル
タイトル J. ブラームスの運指―ピアノ独奏曲と《51の練習曲》WoO 6での第一指に注目して―
言語 ja
タイトル
タイトル The Fingerings of J. Brahms
Focusing on the thumb in his piano solo works and “51 Übungen für Klavier” WoO 6
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ブラームス
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 運指法
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自作主題による変奏曲
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 四つの小品
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 51の練習曲
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Brahms
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Fingerings
キーワード
言語 de
主題Scheme Other
主題 Variationen über ein eigenes Thema
キーワード
言語 de
主題Scheme Other
主題 4 Klavierstücke
キーワード
言語 de
主題Scheme Other
主題 51 Übungen
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24567/0002000518
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 中谷, 路子

× 中谷, 路子

ja 中谷, 路子

en NAKATANI, Michiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper traces the piano fingerings by Johannes Brahms(1833-1897)focusing on the usage of the
thumb in his piano works. The author has examined ‘Variationen über ein eigenes Thema’ (op.21-1, 1862), “4
Klavierstücke” No.3 ‘Intermezzo’( op.119-3, 1893), and “51 Übungen für Klavier”( WoO 6, 1893). The analysis
makes it clear that Brahms was continuously using the thumb and second finger pattern, and the finger
sliding technique of the thumb, throughout his life. Brahms's fingerings in his piano works are characterized
by three points. First, his fingerings are efficient, which require minimal movement of the fingers and hands.
Second, Brahmsʼs fingerings often highlight the melodic line and the important notes in the accompaniment
voice. Third, by using the thumb, he emphasizes the meter and pulse, thus facilitating performance effects,
such as legato and leggiero. On the contrary, since “51 Übungen” is composed for training purposes, it
includes the same finger patterns but also uses rarely encountered movements and hand positions. Brahms
was apparently aiming for a natural piano technique through the deliberately directed fingerings in his piano
works.
言語 en
書誌情報 ja : 人間文化創成科学論叢
en : Journal of the Graduate School of Humanities and Sciences

巻 24, p. 39-48, 発行日 2022-03-31
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1231891X
出版タイプ
出版タイプResource VoR
出版者
出版者 お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2022-07-20 04:46:28.408887
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3