WEKO3
アイテム
J. ブラームスの運指―ピアノ独奏曲と《51の練習曲》WoO 6での第一指に注目して―
https://doi.org/10.24567/0002000518
https://doi.org/10.24567/000200051863357260-249f-4f3e-b2ea-d10d938bc23e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
※PDFファイル内の文字はコピーできません
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-07-20 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | J. ブラームスの運指―ピアノ独奏曲と《51の練習曲》WoO 6での第一指に注目して― | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The Fingerings of J. Brahms Focusing on the thumb in his piano solo works and “51 Übungen für Klavier” WoO 6 |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ブラームス | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 運指法 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 自作主題による変奏曲 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 四つの小品 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 51の練習曲 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Brahms | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Fingerings | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | de | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Variationen über ein eigenes Thema | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | de | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 4 Klavierstücke | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | de | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 51 Übungen | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.24567/0002000518 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
著者 |
中谷, 路子
× 中谷, 路子
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This paper traces the piano fingerings by Johannes Brahms(1833-1897)focusing on the usage of the thumb in his piano works. The author has examined ‘Variationen über ein eigenes Thema’ (op.21-1, 1862), “4 Klavierstücke” No.3 ‘Intermezzo’( op.119-3, 1893), and “51 Übungen für Klavier”( WoO 6, 1893). The analysis makes it clear that Brahms was continuously using the thumb and second finger pattern, and the finger sliding technique of the thumb, throughout his life. Brahms's fingerings in his piano works are characterized by three points. First, his fingerings are efficient, which require minimal movement of the fingers and hands. Second, Brahmsʼs fingerings often highlight the melodic line and the important notes in the accompaniment voice. Third, by using the thumb, he emphasizes the meter and pulse, thus facilitating performance effects, such as legato and leggiero. On the contrary, since “51 Übungen” is composed for training purposes, it includes the same finger patterns but also uses rarely encountered movements and hand positions. Brahms was apparently aiming for a natural piano technique through the deliberately directed fingerings in his piano works. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 人間文化創成科学論叢 en : Journal of the Graduate School of Humanities and Sciences 巻 24, p. 39-48, 発行日 2022-03-31 |
|||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプResource | VoR | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 |