@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:02000546, author = {天野, 知香 and AMANO, Chika}, issue = {25}, journal = {ジェンダー研究 : お茶の水女子大学ジェンダー研究所年報}, month = {Jul}, note = {20世紀前半のフランスにおいては、これまでになく多くの女性芸術家が登場し、批評家たちもこうした状況に言及していたが、モダニズム美術史観が普及するとともに彼女たちの存在は美術の歴史から排除されていったことが指摘されている。フォーマリズムを中心としたモダニズムの価値観を差異化する、両大戦間を中心とした彼女たちの芸術生産は、どのような視点から捉えることが可能だろうか。本論考ではそのケーススタディとして、この時期にフランスで活躍したアメリカ人画家ロメイン・ブルックスの1923年の自画像を通して、既存の表象体系を組み替えることによる、異性愛に限定されない「女性」芸術家の存在と欲望の可視化のあり方を分析するとともに、その前後の「女性」肖像を通したレズビアニズムと女性たちのネットワーク、そしてモダニズムの創造性との関わりに着目するサフィック・モダニズムの可視化について論じる。, In the first half of the twentieth century, there were more women artists than ever before in France and the critics at that time referred to this situation. However, women artists were excluded from the history of art as the modernist standpoint was disseminated. What perspective can we adopt to study the artistic production of these women whose viewpoints differed from the formalism-focused modernism? In this paper, I will examine the self-portrait painted in 1923 by Romaine Brooks, an American painter in France, and analyze the ways in which the existences and desires of “woman” artists, including their diverse sexualities, were made visible through reconfigurations of the existing representational codes. I will also discuss the visualization of Sapphic Modernism through some of her portraits painted during this period, attending to the lesbian relationships, women's networks, and modernist creativity.}, pages = {43--63}, title = {モダニズムと「女性」芸術家——ロメイン・ブルックスのサフィック・モダニズム}, year = {2022} }