WEKO3
アイテム
政治的実践としての幼児教育 1960 年代のレッジョ・エミリア市立乳児保育所・幼児学校に焦点を当てて
http://hdl.handle.net/10083/0002004456
http://hdl.handle.net/10083/00020044563f6f33c9-fd94-4ae7-9a00-885e9ccdfcf1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kodomo_12_01_kodama.pdf (514 KB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-07-13 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 政治的実践としての幼児教育 1960 年代のレッジョ・エミリア市立乳児保育所・幼児学校に焦点を当てて | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Early Childhood Education as Political Practice: Focusing on Reggio Emilia in 1960’s | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 政治的実践 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Political Practice | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 幼児教育 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Early Childhood Education | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | レッジョ・エミリア | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Reggio Emilia | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | レジスタンス | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Resistance | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 女性運動 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Women’s movement | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
著者 |
小玉, 亮子
× 小玉, 亮子
× 藤谷, 未央
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | Professor Peter Moss emphasized that the unique early childhood education created in Reggio Emilia is a public education system and Loris Malaguzzi, who made a significant contribution to Reggio Emilia's early childhood education system, was a civil servant. He states that early childhood education is first of all a political practice. The political practice here, he argues, is “to consider what each of us wants and to encourage reflection and debate, and to come up with solid answers to various questions.” How, then, has Reggio Emilia's early childhood education been created in concrete ways? To discuss early childhood education as such a political practice, this paper examined the history of early childhood education systems in Reggio Emilia, focusing on the 1960s. As a result, three features were identified. These were the political activities by the mayor and council, the powers of the women's movement, and the participation of the citizens that created infant-toddler centers and preschools in Reggio Emilia. It is noteworthy that the citizens include children. The early childhood education thus realized was, above all, a practice that could only be established in the specific historical context of Reggio Emilia. |
|||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : お茶の水女子大学子ども学研究紀要 巻 12, p. 11-21, 発行日 2024-06-30 |
|||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | お茶の水女子大学子ども学研究会 |