@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00034204, author = {猪崎, 弥生 and 酒向, 治子 and 永田, 麻里子 and 田中, 俊之 and 米谷, 淳 and IZKI, Yayoi and SAKO, Haruko and NAGATA, Mariko and TANAKA, Toshiyuki and MAIYA, Kiyoshi}, journal = {お茶の水女子大学人文科学研究}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 紀要論文, How should gymnastic teachers teach dance in the junior-high school? This question has become more important than before, after teaching dance in Gymnastics became mandatory in the junior-high school in 2008. In order to investigate into teaching and learning dance in the junior-high school, a survey was conducted in the junior-high school where boys and girls learn together in the same dance classes. The survey asked 447 pupils (201 boys and 246 girls) about their gendered image of dance (e.g. manliness/womanliness), their attitudes toward dance (e.g. preference for watching dance or for dancing), and their impressions after learning dance. The study found that neither boys nor girls have gendered images toward dance, but there were differences in their attitudes toward dance. First, girls’ attitude dancing is relatively positive; while boys’ attitude is relatively negative. Both boys and girls thought that learning dance was a relatively positive experience, but the ratio of positive reaction to dance learning was twice as much for girls as it was for boys. Moreover, a significant negative correlation between the dance image and the attitude toward boys dancing was found. The study suggests that sex differences in attitudes toward dancing and a belief in a gendered relationship between the image of dancing and students’ reaction to dancing still exists., 中学校で体育教師がダンスをどのように教えるべきか。平成20年にダンスが中学校体育で男女必修となり,この問題の重要性が以前より増している。本研究は男女共習ダンスの授業に関する研究の手始めとして,中学生のダンス・イメージ,ダンスに対する態度,ダンス授業の評価について質問紙調査を基に検討した。男女共習ダンスを行っている中学校で,1年から3年までの生徒447人(男子201人,女子246人)に,ダンスは男らしいか女らしいか,ダンスをすること,ダンスを見ることが好きか嫌いか,ダンス授業は楽しかったかなどについて評定してもらった。データを分析したところ,男女ともダンスは男らしいとも女らしいとも思っていない一方,ダンスをするのも見るのも女子がどちらかと言えばポジティブなのに対して男子がどちらかと言えばネガティブであることがわかった。また,ダンス授業は男女ともポジティブに評価されたが,性差が有意であった。すなわち,ダンス授業を「楽しい」と答えた生徒の割合は男女とも他項目より高かったが女子は男子の約2倍あった。さらに,男子はダンス・イメージとダンスへの態度の間に有意な負の相関があることがわかった。本研究から,中学生のダンス・イメージが男女とも中立化し,ますますジェンダー・フリーになっている一方で,ダンスに対する態度,ダンス授業への反応,ダンス・イメージとダンスに対する態度との関係には依然として性差があることが示唆された。}, pages = {15--24}, title = {中学生のダンス・イメージ、ダンスに対する態度、ダンス授業の評価 : 質問紙調査を基に}, volume = {9}, year = {2013} }