@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038343, author = {大場, 理恵子 and 大島, 弥生 and OBA, Rieko and OSHIMA, Yayoi and おおば, りえこ and おおしま, やよい}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Oct}, note = {application/pdf, 紀要論文, 大学等における科目としての日本語ライティング指導は、初年次教育を中心に1990 年代から広範囲に拡大し、実践が\ 積み重ねられてきた。実践の担い手は、必ずしもライティングを専門とする教員に限らず、授業設計から実践に至るまで\ には困難も見られる。本稿では、議論の共有を目指し、3 つの学術雑誌に掲載された報告(2006 年~2015 年)のレビュ\ ーを行い、これまでの手法・実践の進展を概観し、文章ジャンル内で目指される教育のタイプを提示した。大学のライテ\ ィング教育は、学士課程カリキュラムにおける科目の位置づけと目的・教員の教育観等により、様々なバリエーション\ (対象とする文章ジャンル、協働学習の有無、他技能との統合他)の授業設計および実践が行われ、一定の効果をあげて\ きたことが、分析によって具体的に観察された。これらの結果から、課題文章や活動の細分化、ライティングと他の技能\ や他科目との統合の拡大、ルーブリックの明示の必要性についてさらに検討すべきであると指摘した。, Instruction in writing in Japanese has increased considerably since the 1990s. Instruction in writing is\ primarily taught as a course during the first year of higher education. However, course instructors are not\ always writing specialists, so problems have arisen in areas ranging from course design to course instruction.\ In order to determine what is occurring, the current study conducted a review of articles on instruction in\ writing that were published in 3 academic journals from 2006 to 2015. This study surveyed the instructional\ techniques used thus far and advances in instructional practices. This study also describes issues evident in the\ analyzed articles and forms of instruction to teach different genres of writing. Differences in course placement\ in the program curriculum, and the course goals and the instructor’s views on education lead to variations in\ course design and instruction (the intended genre of writing, whether learning is collaborative or not,\ integration of writing with other skills, etc.). Instructional approaches have had some level of success, as\ indicated by the current analysis. In conclusion, greater specialization of task descriptions and activities,\ integration of writing with other skills and subjects, and explicit use of rubrics will be needed.}, pages = {1--10}, title = {大学教育における日本語ライティング指導の実践の動向 : 学術雑誌掲載実践報告のレビューを通じて}, volume = {51}, year = {2016} }