@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038354, author = {徳間, 望 and 高柳, 智美 and とくま, のぞみ and たかやなぎ, さとみ and TOKUM, Nozomi and TAKAYANAGI , Satomi}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 紀要論文, 本研究では、インドでの高低アクセント指導の導入に向けて、初中等教育機関のインド人日本語教師(以下、IN 教\ 師)を対象とした高低アクセント指導のワークショップ(以下、WS)を実施した。記述式アンケートを用いて、IN 教師\ 13 人は、1)WS で具体的にどのような情報を有用だと受け止めたか、2)WS を通してどのような高低アクセント指導の\ イメージを得ていたかについて調べた結果、以下の5 点が明らかになった。a)IN 教師は、教えるための良いヒントが得\ られたと感じていた。b)インド式音階の利用等が有用だと感じており、教える時に使える具体的な情報を得ていた。c)\ 「生徒が高低アクセントを聞き取るコツ」として、たくさん聞く練習をしたり、リピート練習をすることが必要だと考え\ ていた。d)「生徒に適した高低アクセント認識方法」として、全てのIN 教師が視覚を含んだ認識方法を支持していた。\ e)「生徒に適した高低アクセント指導方法」として、視覚と組み合わせて聞く方法を挙げるIN 教師もいた。IN 教師は、\ WS への参加を通して、高低アクセントに対する基礎知識を得たり、具体的な指導のイメージを持てるようになっていた。, This paper reports the findings of a workshop conducted on “Teaching strategies for Japanese pitch accent” in India.\ The workshop aimed at identifying the possibility of introducing Japanese pitch accent (JPA) by Indian teachers of\ Japanese (INJTs). Thirteen INJTs completed a survey; 1) What information did INJTs find most informative in the\ workshop, 2) How did INJTs visualize teaching JPA in their own classes. The survey results indicated that, a) INJTs\ found the workshop informative; b) INJTs got concrete information including the use of Indian musical scales for\ teaching JPA; c) INJTs considered listening and repeating multiple times are the keys to understand JPA; d) INJTs\ preferred to use visual aids for introducing JPA to the students; e) some INJTs considered that listening with visual aids\ will be a good method to teach JPA. This workshop helped INJTs to get basic information of JPA and INJTs can\ visualize how to teach JPA in their classes.}, pages = {113--120}, title = {高低アクセント指導の導入に向けたワークショップ : 初中等教育機関で教えるインド人日本語教師を対象として}, volume = {50}, year = {2015} }