@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038361, author = {金, 秀惠 and KIM, Suhye}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 紀要論文, 本研究では、多義的な意味を持つ助数詞「本」について日本語学習者はどのような意味構造を持つか、さらに日本語学習者と母語話者の間で「本」の意味構造にはどのような違いがあるかを明らかにすることを目的として、韓国人日本語学習者と母語話者とを対象に「本」を使った文の想起と用例の類似性判断による調査を行った。その結果、母語話者と日本語学習者が持つ「本」の意味構造が異なっていることが明らかになった。具体的には、母語話者の方は「細長い」というプロトタイプを中心に具体物を数える用法と抽象物を数える用法に分かれ、まとまったカテゴリー構造を持つのに対し、日本語学習者の方は形状のみに注目してカテゴリー化する傾向があり、母語話者に比べ、まとまった意味構造を持っていないことが示された。, This research aims to explore different meanings of the classifier ‘Hon’ conceived by Japanese learners. Moreover, it also aims to find the difference in conception of the classifier ‘Hon’ between Korean Japanese -learners and native Japanese and conducted an analytical investigation accordingly. As a result, it was known that there is a difference in their usage of the classifier ‘Hon’. Specifically, native Japanese speakers have a prototype of the classifier centered around the image of ‘long and thin’ objects and can use it categorically, for example, in counting objects physically and abstractively. But in the case of Japanese-learners, they have the tendency of categorizing the classifier only in terms of physicality, and do not possess a holistic range of meanings compared to the natives.}, pages = {11--20}, title = {韓国人日本語学習者の助数詞「本」の意味構造 : 日本語母語話者との比較を通じて}, volume = {46}, year = {2013} }