@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038362, author = {田川, 麻央 and TAGAWA, Mao}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 紀要論文, 本研究は、文章を読むとともに文章の要点を図として示す要点関係図作成活動を行う状況を設定し、どのような図を作成すれば理解が促進されるか、L2日本語読解力と学習者の作成した図に含まれる要点の関係の観点から検証した。協力者は、L2日本語上級学習者18名と中級学習者18名の36名である。学習者は因果型の説明文を読んで、要点関係図作成活動を行った。その後、筆記再生課題を行った。筆記再生課題は要点理解、詳細理解、要点と詳細の重要度の把握、推論生成の観点から分析した。結果は、L2日本語読解力にかかわらず、要点を因果関係で関係づけた図を作成した学習者が要点理解と要点と詳細の重要度の把握を促進させていたことが示唆された。以上より、因果型説明文では要点を因果関係で関係づけた図を作成することが理解を促進させることが明らかにされた。, This study investigated what kind of graphic organizers facilitate comprehension. A total of 36 Chinese Japanese language learners, 18 intermediate-level and 18 advanced-level, participated in this study. The participants were required to read an expository text and to construct graphic organizers. After this activity, a recall test was conducted. The recall test was analyzed in terms of comprehension of the main ideas, comprehension of the support ideas, distinction between main ideas and support ideas and inference generation. The results indicated that, regardless of the reading comprehension ability, making a causal connection between main ideas enhanced the comprehension of main ideas and the distinction between main ideas and support ideas. Finally, the constructing of graphic organizers which promote comprehension was discussed.}, pages = {21--30}, title = {要点関係図の成否が説明文理解に及ぼす影響 : 日本語上級学習者と中級学習者を対象に}, volume = {46}, year = {2013} }