@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038370, author = {マフラコワ, アレクサンドラ and MAKHRAKOVA, Alexandra}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 紀要論文, 本稿では、ロシアの大学で日本語を専攻している学習者を対象とする文語クラスを通して、学習者の言語生態環境の保全に向けた有効な示唆を得ることを目的とする。事前課題として課された書き換えタスク、教室内でのグループワーク、学習者が自ら生きることと関連付けられる教材分の内容という三点から特徴付けられるデザインの文語授業での教室実践を行った。本稿では主にその3つ目の点、すなわち学習者が生きる社会と関連付けられる内容に着目し、学習者の言語生態の保全が可能になるかを検討した。その結果、学習者は、歴史上の社会問題を鏡として自分が生きている現代社会を見ることで、自分が生きることと教材分の内容を結びつけ、自己を起点にした理解を形作っていることが分かった。教室で学ぶ知識を実際の生活と結びつけ、その中の自分自身の立場に対する認識を向上させることができたことから、本研究が示した文語クラスのデザインは学習者の言語生態環境の保全に意義があったと考える。, Known as the Classical Japanese language, Bungo was a prominent literary from of Japanese until late 1940s. Some universities in Russia have set Bungo-classes aiming at students who major in Japanese in their curriculum. The purpose of this article is to present a valuable suggestion for a new Bungo-class aiming at Language education focused on the concept of “language preservation”, and, thus, we criticize the traditional idea that language is separate from language speakers or human activities. In order to preserve language in Bungo-class we introduced a preliminary rewriting-task: students were asked to transfer a Bungo text to Modern Japanese. We also integrated a group work task in which students discussed in Russian their rewriting-tasks, and Bungo texts related to students’ life. As a result, students could not only reach the understanding of in-text information, but could also broaden their understanding by connecting the problems in Bungo texts with similar problems existing in Modern Russian society and their own experience as members of this society.}, pages = {11--20}, title = {ロシアの大学における言語生態環境の保全を目指した文語のクラスのデザイン : 教材内容を自分の生活とつなげる}, volume = {44}, year = {2012} }