@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038393, author = {徳間, 望 and 森川, 舞子 and TOKUMA, Nozomi and MORIKAWA, Maiko}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 紀要論文, 表面妥当性検証法は、そのテストが共用されていたかどうかをテスト仕様車の直感的な判断から検討する。表面妥当性の確保は、学習の動機づけを左右するという点で非常に重要である。本研究では、学習者間で「聞き手」の役割を担う形式のインタビューテストを実施し、教師の提案した「聞き手」評価項目の表面妥当性を検討した。研究課題は、(a)学習者は「聞き手」評価項目を適切だと感じていたか、(b)どのような理由から適切、あるいは適切でないと感じていたかである。韓国の大学生35人を対象に自由記述式アンケートを実施し、KJ法を参考に分類・分析を行った結果、(c)多くの学習者が「聞き手」の評価項目を適切だと捉え、表面妥当性は支持されていた。(d)表面妥当性を支持する理由として、i)インタビューという課題の特性からインタビュアーの役割(会話の進行、インタビュー内容の充実や相手への配慮、正確な理解と発信)を果たすのは当然、ii)インタビュアーに必要とされる技能習得(相づち、言い換え、聞き返し)は、日本語会話能力伸長にも有効、iii)対話のスムーズな進行には聞き手の積極的な会話参加が必要、などが挙げられた。, Face validity judges usefulness of a test form the students’ impressions about it. As a test influences students’ motivation, maintaining face validity is of importance. The purpose of this research is to study the face validity of the criteria proposed by the researchers criteria in paired interview tests. Data for this research was collected from 35 Korean undergraduate students who took part in paired interview tests. The objective of the research was to (a) see if the students found the criteria appropriate, and (b) to know the reason behind their judgment. Result of the current study showed that: (c) face validity of the criteria suggested by the researchers was approved and (d) there were three primary reasons why the students approved of the criteria – firstly, it is fairly reasonable to play the part of an interviewer in an interview test, secondly, students’ verbal ability improved by playing the part of the interviewer and thirdly, positive participation of the interviewer is essential to have a smooth conversation.}, pages = {61--69}, title = {学習者間で行うペア・インタビューテストにおける「聞き手」評価項目の表面妥当性}, volume = {42}, year = {2011} }