@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038406, author = {田川, 麻央 and TAGAWA, Mao}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Jun}, note = {application/pdf, 紀要論文, 本研究は、要点探索活動と構造探索活動、その両方を促す構造・要点探索活動が日本語中級学習者の説明文理解に及ぼす影響を検証した。調査の協力者は、国内で高等教育機関への進学を目指す中級レベルの日本語学習者68名である。実験計画は要点探索群、構造・要点探索群、統制群の一要因被験者間計画である。因果型の説明文を使用して、母語による筆記再生課題を行った。得られたデータは、要点理解、全体構造理解、情報間の関係付けの観点から分析した。結果は、要点理解は構造・要点探索群が構造探索群と統制群より効果があった。全体構造の把握には差がみられなかった。情報間の関係付けは、構造・要点探索群が要点間の関係付けを促した。以上より、日本語中級学習者にとって全体構造の把握は容易ではないが、構造と要点の両方を探索させることが要点理解、要点の関係付けを促進させることが示唆された。, This study investigated the effect of main idea searching and structure searching, on the understanding of expository texts. Total 68 of students served as subjects, who study Japanese language in middle level. The subjects were assigned to one of 4 groups, 1) main idea searching group, 2) structure searching group, 3) structure and main idea searching group, 4) control group. Recall test ware performed to each groups by using causation of expository texts to study the level of main idea recall, superordinate idea recall, idea unit connection. The test result showed that recall level of main idea of 3) structure and main idea searching group was better than that of 2) structure searching group and 4) control group. While there was no differences regarding superordinate idea recall. Recall level of idea unit connection of 3) structure and main idea searching group was better than that of other groups. This finding suggests that it is not easy for Japanese Learners in middle level to recall superordinate idea. However structure and main idea searching enhances understanding of main idea and main idea unit connection.}, pages = {11--19}, title = {説明文理解に及ぼす要点と構造の統合的探索の効果 : 中級日本語学習者を対象に}, volume = {40}, year = {2011} }