@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038434, author = {佐々木, 嘉則 and 菅生, 早千江 and SASAKI, Yoshinori and SUGO, Sachie}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Jul}, note = {application/pdf, application/pdf, 紀要論文, 本学大学院・日本語教育コースは同列の学部を持たない独立大学院である。新入生はほとんどが学部時代に研究法の訓練を受けていないため、大学院入学後、集中的に研究法を訓練する機会が不可欠である。本稿は、本大学において筆者が開設した研究法授業について、開設の経緯、授業の目的および授業の「コンテンツ」(シラバス)を報告する。「コンテンツ」の中心は、「研究に関する情報を収集・分析する能力」「研究を実施し、データを分析する能力」「研究結果を論文・口頭で発信する能力」さらに「自らの研究活動を俯瞰し、必要に応じて修正を加えるメタ認知能力」を訓練する課題である。最後に開設後9年間に受講者から寄せられた本授業の評価や提言を記述し、今後の課題を述べる, The Department of Applied Japanese Linguistics of Ochanomizu University’s Graduate School is an independent department with no undergraduate department pursuing the same major. Therefore, the students need to be trained intensively in the matter after entering the graduate school. This article reports about a curriculum of research methodology developed by the first author for these students. It includes its background, its purpose, and its “contents” standing for the syllabus of the class. The “contents” have been elaborated mainly to enhance the students’ ability in the following four points; the ability to collect and analyze the information related to their research, the ability to carry out a research project and analyze the collected data, the ability to report the result of the research by contributing written articles or making oral presentations, and the meta-cognitive ability to overview their own research activities and make adjustments if need be. This article concludes by referring to the implications and the points which may need further consideration.}, pages = {6--16}, title = {大学院博士前期課程応用言語学専攻における研究法授業の開発(佐々貴義式(佐々木嘉則)先生追悼記念号)}, volume = {39}, year = {2010} }