@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038435, author = {佐々木, 嘉則 and 高橋, 薫 and SASAKI, Yoshinori and TAKAHASHI, Kaoru}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Jul}, note = {application/pdf, application/pdf, 紀要論文, 本稿では、大学1年生を対象にした「基礎ゼミ」のカリキュラム開発について報告する。本実践ではアカデミックリテラシーを養成するために、大学の初年次教育として小論文の執筆と口頭プレゼンテーションの指導を行った。このうち、小論文執筆のカリキュラム開発に焦点をあて、書くことの熟達化を促すカリキュラム開発の経緯の概略を述べるとともに、開発とその過程での問題点、及び、改善のための取り組みについて報告する。また、教師の経験則のみにもとづくカリキュラム開発の限界と、作文過程の認知モデルがカリキュラム開発に果たす貢献を論じる。, This paper reports on curriculum development of ‘basic seminars’ for first-year university students. Practice took the form of instruction on essay-writing and oral presentations given as first-year teaching in order to develop academic literacy. Focusing on the area of essay-writing curriculum development, the article outlines the history of curriculum development to encourage proficiency in writing, as well as reporting on problem areas with the development and its process, together with improvement initiatives. Also discussed are the limits of curriculum development based solely on the instructor’s empirical rules, and the contribution that the cognitive model of the writing process makes to curriculum development.}, pages = {17--26}, title = {アカデミックリテラシーの熟達化を促すカリキュラムの開発(佐々貴義式(佐々木嘉則)先生追悼記念号)}, volume = {39}, year = {2010} }