@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038508, author = {宇津木, 奈美子 and UTSUKI, Namiko}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Jul}, note = {application/pdf, application/pdf, 紀要論文, 本研究では、「教科・母語・日本語相互育成学習モデル」に基づいた中学国語の教科学習支援において、中国語母語話者支援者に意識の変容をもたらした要因となる母語支援がどのように実践されていたのか、支援場面を対象に質的に分析した。その結果、中国語母語話者支援者は、支援の実践においても、子どもとのやりとりを通じて子どもの母語力を探り、母文化背景に合わせた課題を設定するなど、探索的に学習支援を行っていたことが明らかになった。そして、この探索的支援を可能にしたのは、中国語母語話者支援者が母語専一の支援の場を持ち、そこで、主導権を持って学習支援ができ、また、支援パートナーである日本語母語話者支援者との対等な関係性が得られたためであることが示唆された。, Native supporters tend to have negative attitudes toward learning supports that draws upon the children’s native language. However, their attitudes became positive over the course of this study’s support activities. The purpose of this study is to explore the actual conditions of learning supports by native language ‘Chinese’ that were based on the ‘Interactive ability development model for subject studies in children’s native language and Japanese’. As a result, in the practice of learning supports, Chinese native supporters investigated the children’s proficiency, and created original teaching materials drawing upon the children’s proficiency in their native language. The factor which allowed such learning support is Chinese native supporters had the opportunity of supports in their native language. The Chinese native supporters could also do learning support with Japanese native supPo1ters.}, pages = {21--30}, title = {中国語母語話者支援者に意識の変容をもたらした教科支援の実態 : 「教科・母語・日本語相互育成学習モデル」の実践から}, volume = {37}, year = {2009} }