@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038703, author = {菊池, 民子 and KIKUCHI, Tamiko}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Jun}, note = {application/pdf, 紀要論文, よい読み手の読解過程におけるストラテジー使用を発話思考(think-aloud)法を用いて明らかにしようと試みた。読解力高の学習者3名の読みでは、理解・不理解のモニター、理解の場合は説明、精緻化などによる理解強化、不理解の場合は再読・推測・精緻化など何らかの手当て、その後理解に到達して、上記と同じ過程を経る。このような形のストラテジー連鎖が観察され、ストラテジー単独使用が多かった読解力低の学習者との比較からもその有効性が示唆された。, The study focused on the reading process of proficient readers by using think-aloud method. Three proficient readers showed the similar usage of strategies when they had troubles in understanding the passage. They first recognize the troubles by monitoring strategies and use re-reading, inference, or elaboration strategies for solving their problems, and then explain the content by restructuring the passage to facilitate their understanding. Especially, a sequence of strategies, which means the consecutive use of more than two strategies, is often observed in the reading process of proficient readers.}, pages = {1--10}, title = {よい読み手の読解過程に見られる特徴 : ストラテジー連鎖の視点から}, volume = {31}, year = {2006} }