@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038760, author = {宋, 馨華 and Song, Xinhua}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Jul}, note = {application/pdf, 紀要論文, 中国では構造シラバスを使い、一斉授業で教師が文法を細かく説明し学習者に理解させるという指導法をとってきた。しかし、多くの初級日本語学習者が日本語の文法に苦手意識を持っている。そこで、文法の教え方を検討することにし、本研究では、岡崎・岡崎(2001)の主張に示唆を得て、グループワーク(小グループでタスクをすること)が日本語の文法知識の獲得と授業への満足度の向上に有効に働くかを実証的に探ることにした。具体的には、教師の説明を中心とする従来とおりの学習法をとる群を統制群とし、学習者同士がグループで文法に力点を置いたタスクを行う群を実験群としてその差を考察することにした。中国青島大学師範学院英語学部の3年生(日本語の初心者)の既存の2つのクラス(それぞれ42名)を調査対象とした。2つの群で毎回行った文法テストの結果を数値化し比較した結果、グループワーク群が従来群よりテスト得点の平均点が有意に高く、文法知識の習得に効果のあることが示唆された。また、学習者の授業に対する満足度を調べるために、質問紙調査を行った結果、グループワーク群の方が楽しさにおいても高く評価されていることが分かった。, Most beginners feel it very difficult to master Japanese grammar in China, by the traditional teaching method which centers upon the teacher's explanation. Methods are being sought which improve the teaching of grammar knowledge. Inspired by Okazaki's viewpoint, this research conducted on-the-spot investigation and discussion about the influence of group work in obtaining a satisfactory knowledge of Japanese grammar through classroom teaching. The traditional teaching method, which centers upon the teacher's explanation, is the baseline group. The teaching method which centers upon group work is the experimental group. Students from grade three in the Department of English Language and Literature, Teachers College, Qingdao University of China, comprise the subject groups. Each group consists of forty-two students. Grammar test results were conducted on both groups for comparison. The results indicate that group work is more effective for grammar study. Also, a questionnaire was given to survey student satisfaction and which method was more effective in grammar study. The results show that students satisfaction\ of group work is much higher.}, pages = {15--21}, title = {グループワークが文法知識の獲得と授業の満足度に及ぼす影響 : 中国人の初級日本語学習者を対象として}, volume = {29}, year = {2005} }