@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038836, author = {木山, 三佳 and KIYAMA, Mika}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Jul}, note = {application/pdf, 紀要論文, 日本語学習者がどのように接続助詞類の意味を体系づけていくかを探るために,国立国語研究所の作文データベースから連用修飾節を構成する接続助詞類を収集し,習得順序を予測し,中間言語における接続助詞類の意味の変異を分析した。作文で使用された接続助詞類の使用異なり語数を発達段階と考えると,調査データから習得順序は「て」「から」(使用異なり語1~2語),「連用中止」「ので」「し」「と」「ば」「が」(使用異なり語3語),「のに」「たら」(使用異なり語4語),「ても」「けれど」「なら」(使用異なり語5語),「たり」(使用異なり語6語)と推測された。また,中間言語における接続助詞類の意味領域が,規範的なものと異なる変異は,学習者が形式と意味の対応の試行錯誤をしていることをあらわし,「て」「と」を中心に多くみられた。さらに,「が」の前置きとしての談話的機能は,文法的な機能よりも後で発達するものと予測された。, This paper deals with the interlanguage variability of Japanese 'setsuzokujoshi-rui' (conjunctive particles 'kara', 'node', 'to', 'tara', 'ba', 'nara', 'ga', 'noni', 'temo', 'keredo', 'shi', 'tari', and 'te'composing subordinate clause) for the purpose of clarifying the process of form-meaning mapping development by learners of Japanese ('learners'). Setsuzokujoshi-rui were chosen from 32 essays of learners (Malaysian) and 33 essays of Japanese university students, selected from multilingual corpus distributed by the NIJLA (National Institute for Japanese Language) to. The title of essays are the same, 'My opinion regarding smoking'. Acquisition sequence of 'setsuzokujoshi-rui' was estimated by the following procedures: First, to line learners and to divide them into several groups by the number of types of 'setsuzokujoshi-rui' in each essays. Secondly, make a group of used 'setsuzokujoshi-rui' in each stage. Variabilities are also investigated to find which 'setsuzokujoshi-rui' have close relation in the process of development. Consequently, 1) 'te' or 'kara' were foun\ d to be the first in acquisition sequence, 2) variabilities are found most in 'te' and 'to', 3) 'ga' usage in pragmatic functions observed after in grammatical functions.}, pages = {13--25}, title = {連用修飾節を構成する接続助詞類の使用実態 : 作文データベースを用いて}, volume = {25}, year = {2003} }