@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038871, author = {松本, 明香 and MATSUMOTO, Haruka}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 紀要論文, 本研究では、日本語学習者(L)と日本語母語話者(NS)の協働的対話をデータとして、NSがLの発話を了解不能と表示した後、Lが行うリペアを観察した。その結果、NSによる表示方法と、Lのリペアには関連性が見られた。中でもNSが確認要求の形で了解不能を表示した際、Lは目標言語の文法に焦点を当てたリペアを行うことが多いことが確認された。そしてLの言語学習を援助するNSからのフィードバックの観点から考察を行った。, This study observes and analyzes the repairs a Japanese learner (L) attempts in response to a signal of incomprehension a native speaker of Japanese (NS) gives in their collaborative dialogue. The result of this study indicates that there is a relationship between the way the NS signals his/her incomprehension and the repair the L attempts. In particular, the L tends to focus his/her repairs effort on the grammar of the target language when the NS displays his/her incomprehension in the form of a confirmation request. This study, then, examines the feedbacks the NS give in support of the L's learning of the target language.}, pages = {92--104}, title = {協働的対話場面で起こる日本語学習者の言語学習プロセスの考察 : 母語話者のフィードバックに対する学習者のリペア}, volume = {22}, year = {2001} }