@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038892, author = {小笠, 恵美子 and OGASA, Emiko}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Jul}, note = {application/pdf, 紀要論文, 現在、多くの留学生がゼミなどに参加しているが、そこではその場にあった話し方をすることが求められる。本稿では授業中の会話の話題に注目し、話題の展開にどのような規則性があるかを明らかにした。方法としては、村上・熊取谷(1992)の提唱する「階層構造」により、テクスト全体から見て、各話題が内容の上でどのような関係を持っているかを分析した。その結果、会話はレジュメや文献を中心に進められ、それに関係ない話題は派生しないことがわかった。一方、レジュメ等に関する話題は派生をするが、本題からずれてしまわない程度にとどまるということがわかった。会話に参加している学生にこれらの意識をアンケートで調べたところ、本稿で対象としたような少人数で話し合う活動では、話題の順序などは考えないという答が多かった。つまり、学生は無意識のうちに、話題の展開のさせ方について一定の規範を共有しているといえる。, This paper presents some features of group discussion in classes. Students try to make the class meaningful and have some rules to take part in the discussion, though they are not conscious. As a result, they follow some norms while taking part in a class discussion. For analyzing the conversation, I concentrate on "hierarchical structure". Murakami, Kumatoritani (1992) presented the significance of topics analyzed on the basis of "hierarchial structure", which analyizes the content of topics as a part of conversation. They said that the topics have meaning in the context and position in the conversation. As a result, I could see some rules in topic development. Conversation has one main stream topic which is about documents or papers. In the class, students discuss about them to understand them properly, and topics develop. And most of the topics have some relationship with the main stream. Though on the way to understanding the main topic, from some words, speakers do get side track, but soon return to the main topic. So it can be said that speakers can change topics and return to the main topic without notice.\}, pages = {110--121}, title = {会話の話題展開における規範の分析 : 授業中の話し合いを例にして}, volume = {21}, year = {2001} }