@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00038898, author = {中川, 千恵子 and NAKAGAWA, Chieko}, journal = {言語文化と日本語教育}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 紀要論文, 音声指導では一般に、入門期に単音発話指導が行われるものの、以後は学習者の自然習得に依存し、イントネーションまで進むことは少ないと言ってよい。本稿では、プロソディーとその指導法の現状を概観した後、日本語学習者のスピーチや口頭発表指導として、フレージングによる指導を、階層的分析によるトップダウンの効果的指導法としてとらえ直し、この方法に基づいた指導法を提案するのが目的である。本稿では、日本語におけるプロソディーを小単位と大単位の連鎖の階層として提示する。, A bottom-up approach is the main stream in the teaching methods of pronunciation, and individual phones are practiced in the initial stage of the beginning level. Further progress in pronunciation largely depends on the individual learner's natural acquisition, and instructions on intonation are rarely given to learners. In this paper, I will first review the current state of study of Japanese prosody and its teaching methods, and then propose teaching methods for speech and presentation based on phrasing, verifying the effectiveness of a top-down approach that accommodates prosodic hierarchy. In this paper, prosody is defined as being constituted from hierarchically linked minor and major units.}, pages = {13--26}, title = {階層別日本語プロソディー指導法への提案}, volume = {20}, year = {2000} }