@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00003944, author = {廣田, 未来 and ひろた, みき and ヒロタ, ミキ}, issue = {12}, journal = {情報の科学と技術}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 学術雑誌論文, Ochanomizu University Learning Commons and cafe space were set up in April, 2007 to provide an\\r\\\ interactive study space for students. It symbolizes one of the University’s recent educational reform plans and serves as a collaboration base for the library and other student-affairs offices. And moreover, Ochanomizu\\r\\\ University Library began a program called “LiSA: Library Student Assistant Program”. “The LiSA program” was established to provide learning and teaching support services to students: it provides learning support by introducing students to a wide range of materials. This paper reports on how a small scale library was able to provide interactive study space to students and learning support services., お茶の水女子大学附属図書館では,2007 年から「ラーニング・コモンズ」「キャリアカフェ」といった学生のための学習空間の創出に取り組んできた。全学的な教育改革の動きに連動したこの取り組みにより,学生支援のための学内の各部署の連携が促進されている。また,学生と図書館職員の協働「LiSA(リサ):Library Student Assistant プログラム」を通して,学生の「学習支援」「キャリア形成支援」にも取り組んでいる。小規模図書館であるお茶の水女子大学図書館が学内の他の部署との連携や学生との協働によって,どのように学習空間と学生支援の充実に取り組んできたかを報告する。}, pages = {489--494}, title = {お茶の水女子大学附属図書館の学生支援:ラーニング・コモンズとLiSA プログラム}, volume = {61}, year = {2011} }