@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00040504, author = {石井 クンツ, 昌子 and 岡村, 利恵 and 北川, 佳孝 and ISHII kuntz, Masako and OKAMURA, Rie and KITAGAWA, Yoshitaka}, journal = {生活社会科学研究}, month = {Nov}, note = {application/pdf, 紀要論文, 今日,わが国では全国各地で地域活性化や商品ブランドへの親近感を高める\ ために着ぐるみキャラクターが活用されている.アニメキャラクターを子ども\ がどのように認識しているかについての研究はいくつかあるが,着ぐるみキャ\ ラクター活用により親子の関わりがどのように変化するのかを明らかにした研\ 究はない.そこで,本調査では,子育てカフェにおいて着ぐるみキャラクター\ を活用して開催された親子イベントの非参与観察データの分析を通して,キャ\ ラクターの親子関わりへの影響を検討することを主な目的とする.結果として,\ 着ぐるみキャラクターの活用は父子及び母子間のコミュニケーションを促進し,\ 子どもから親への働きかけや夫婦間の会話も増やしていた.これらの研究結果\ に基づいて,着ぐるみキャラクター活用の具体的な例を研究の示唆として提示\ する., Today, various costumed characters are created and used in Japan to revitalize local\ communities and to familiarize potential consumers with new products. Although there are a few\ studies that examined the impact of animated characters on children, no research exists that\ studied the effects of costumed characters on parent-child interactions. Using non-participant\ observation data collected in six events held at “child rearing café,” this study examines how\ father- and mother-child interactions are affected by the presence of costumed characters. We\ found that the presence of costumed characters increased paternal and maternal involvement\ with children, and the conversation between children and their parents as well as between\ mothers and fathers. Finally, concrete examples of the use of costumed characters are discussed\ as the implications of this study.}, pages = {41--49}, title = {着ぐるみキャラクター活用の父子・母子関わりへの影響 : 子育てカフェイベントの非参与観察データ分析から}, volume = {21}, year = {2014} }