@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00040597, author = {黒滝, 真理子 and KUROTAKI, Mariko}, journal = {言語文化と日本語教育. 増刊特集号, 第二言語習得・教育の研究最前線}, month = {May}, note = {application/pdf, 紀要論文, 近年日本語教育研究においては、モダリティ現象の多様性の背後に多岐にわたるモダリティ概念が取り入れられている。例えば、「英語の法助動詞」=「日本語の文末表現」という安易な等式化によって、モダリティとは「命題という客観的な事態の表現に対する、発話時点における話し手の(主観的な)心的態度」を表すとする比較的受け入れやすい分析が、様々な視点、様々な方法論によって試みられている。本稿では、まず、これらの日本語研究における2つの立場、即ち「主観表現論」や「階層的モダリティ論」と「非現実事態陳述モダリティ論」を概観する。次に、英語において、法助動詞一形式で複数の意味を表すとする対応現象を、共時的な「多義性」として安易に位置付けることへの疑問を提示しつつ、英語学におけるモダリティの先行研究と第2言語としてのモダリティの習得研究を概観する。その上で、中間言語としてのモダリティのありかの追究やモダリティ習得の新たな方向性を探りながら、さらには日本語教育への応用の可能性を示唆する。, Recent research on the Japanese modality has been conducted with various modal concepts in English grammar introduced into the analysis of Japanese. And some Japanese linguists apply Japanese sentence-final particles to the traditional concept in the English modality, that is concerned with ‘the speaker’s opinion and attitude towards the situation he or she is talking about’. But this concept quoted here is exclusively essential to understanding of the uses of English modal auxiliaries, and consequently it cannot be applied to expound all the aspects of Japanese modality.\\r\\\ Here in this paper I will first survey two approaches, namely the subjective or hierarchic modality, and the modality as irrealis domain. Secondly, I will explain two theoretical issues on the English modality; the first of which is that modal auxiliaries do not always involve polysemy synchronically, and the second of which is whether or not there is a parallelism between acquisitional paths and diachronical changes. In order to prove the validity of my explanation about the above points, I will review the previous studies both on the Englis\ h modality and on the interlanguage modality in second language acquisition.\\r\\\ Finally, I will explore interlanguage modal categories and novel orientation to the modal acquisition.}, pages = {87--101}, title = {日英対照・認識的モダリティの研究動向(第1章文法形式と機能の習得と使用)}, volume = {2002}, year = {2002} }