@article{oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00040610, author = {李, 志暎 and LEE, Ji-Young}, journal = {言語文化と日本語教育. 増刊特集号, 第二言語習得・教育の研究最前線}, month = {May}, note = {application/pdf, 紀要論文, 近年、ビジネス日本語学習者が増えているにもかかわらず、彼らを対象とした調査研究は非常に少ない。とりわけ、どのような研究が行われてきたかの総括はほとんど見当たらない。そこで、本稿では、ビジネス関係者を対象としたこれまでの研究および教育現場での実状を概観し今後の課題を模索する。まず、ビジネス関係者を対象とした研究の概観では、企業内コミュニケーションと企業外コミュニケーションに分け、それぞれの分析観点が言語面であるか文化面であるかによって下位分類しまとめた。教育現場については、ビジネス日本語教育の事例とともに教育現場からのニーズを整理した上で、それらを踏まえ、今後の基礎研究の方向性を探った。その結果、日本語教育現場からのニーズに対し、これまでに行われてきた研究は十分ではないことがわかった。現場で求められる言語面やビジネス文化面のニーズに対応するためには、国別・場面別・機能別など、より細分化されたカテゴリーでの会話分析などの基礎研究が必要だろう。その際、日本人同士の場面のみならず、異文化との比較や質的研究を支える量的研究も喫緊の課題である。, Though learners of Japanese for business purposes have been increasing, research on this subject has been limited. This article will summarize prior research that has focused on business people, review the actual situation of education, and discuss areas for future research. I will categorize the situation into uti(in-group) and soto(out-group) communication, and sub-categorize each into linguistic and cultural approaches. Second, I will inquire into the reality of Japanese language education for business purposes, and examine its actual needs. In the final chapter, based on these analyses, I will suggest the direction of future basic study of Japanese language education for business purposes. I found that research on Japanese language education for business purposes have been insufficient in spite of the need for such research. In order to respond to the linguistic and business cultural needs in actual education, basic research, such as conversational analyses, needs to be done under diverse categories (national, functional, and situational). I also suggest that we need to study about cross-cultural communicatio\ n as well as about ‘intra-culture’ (Japanese-Japanese) communication, and quantitative research that support qualitative research is in immediate demand too.}, pages = {245--260}, title = {ビジネス日本語教育を考える(第4章 会話研究と日本語教育)}, volume = {2002}, year = {2002} }