ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

{"_buckets": {"deposit": "13c79dd6-a096-4972-997c-bbf70e299d76"}, "_deposit": {"id": "40614", "owners": [], "pid": {"revision_id": 0, "type": "depid", "value": "40614"}, "status": "published"}, "_oai": {"id": "oai:teapot.lib.ocha.ac.jp:00040614", "sets": ["804"]}, "item_11_biblio_info_8": {"attribute_name": "書誌情報", "attribute_value_mlt": [{"bibliographicIssueDates": {"bibliographicIssueDate": "2002-05-24", "bibliographicIssueDateType": "Issued"}, "bibliographicPageEnd": "310", "bibliographicPageStart": "289", "bibliographicVolumeNumber": "2002", "bibliographic_titles": [{"bibliographic_title": "言語文化と日本語教育. 増刊特集号, 第二言語習得・教育の研究最前線"}]}]}, "item_11_description_17": {"attribute_name": "フォーマット", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "application/pdf", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_11_description_46": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "紀要論文", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_11_description_6": {"attribute_name": "抄録", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "ピア・レスポンスは欧米での外国語作文教育では現在最も一般的な学習活動となっているが、日本語教育ではピア・レスポンスに関する研究はまだごくわずかしか見られず、今後の研究に求められる点が多い。本稿は、第二言語教育におけるこれまでのピア・レスポンス研究をESLを中心として概観し、加えて日本語教育に数少ないピア・レスポンス研究も検討した上で今後の日本語教育でのピア・レスポンス研究の方向性を探ることを目的とする。\\\\r\\\\\\\nこれまでの第二言語教育におけるピア・レスポンスの研究は、大きく4つの焦点に基づく研究として分けられる。第一の焦点は、「作文プロダクトに見られる活動効果」である。従来の作文指導で行われる教師フィードバックとピア・レスポンスの効果を教師評価得点の結果から比較したところ、ピア・レスポンスは同等かそれ以上に効果的な活動であることが明らかにされている。また、ピア・レスポンス活動が促す推敲作業の実際をみると、作文の内容面への推敲を促進する特徴が指摘されている。第二は、ピア・レスポンスで行われる「対面の口頭によるインターアクションのプロセス」の研究である。ここでは学習者個人の学習スタイルを反映させた認知的行為や、学習者同士の社会的相互交流の実態が明らかにされた。第三は「学習者の文化背景と活動の実際」についての研究である。集団主義の文化背景をもつ東アジア系学習者の活動の問題点が指摘されたが、この点についての見解は研究により異なっている。さらに、近年になって、社会文化的アプローチによる研究が行われるようになり、第四の焦点として新たなピア・レスポンス研究の方向性を示している。", "subitem_description_type": "Abstract"}, {"subitem_description": "Peer response has been one of the most popular leaning activities in foreign-language writing teaching conducted in Europe and the United States. However, only a limited number of studies on peer response in Japanese teaching have been made. Thus, further studies on it should be pursued. This paper examines the perspective of the study on peer response through the development of ESL, and on the few case in the Japanese L2 classroom. Then it seeks out a direction for further study.\\\\r\\\\\\\nSo far, the study on peer response in second-language teaching has been divided into four fields.\\\\r\\\\\\\nThe first field is “effects seen from the perfection of writing products”. Compared with the effects of teacher feedback conducted in the traditional teaching methods, those of peer response have proved equivalent or even greater by teacher’s evaluation. Moreover, writing revision by peer response showed more improvement in context. The second field is “ the process of face-to-face interaction”. It clarified learner’s cognitive behavior while reflecting their own learning styles. Social interaction among learners was also in evidence.\\\n The third field is “backgrounds and actual learning activities of learners”. The study in this field showed the divided viewpoints on the adaptability of learners from East Asia with cultural backgrounds of collectivism. Furthermore, recently, the study through the sociocultural approach has been made. This fourth field is paving the new way for the direction of future study on peer response.", "subitem_description_type": "Abstract"}]}, "item_11_full_name_2": {"attribute_name": "著者(ヨミ)", "attribute_value_mlt": [{"nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "74403", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}], "names": [{"name": "いけだ, れいこ"}]}]}, "item_11_publisher_36": {"attribute_name": "出版者", "attribute_value_mlt": [{"subitem_publisher": "日本言語文化学研究会"}]}, "item_11_select_19": {"attribute_name": "著者版フラグ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_select_item": "publisher"}]}, "item_11_source_id_11": {"attribute_name": "書誌レコードID", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "AA11968046", "subitem_source_identifier_type": "NCID"}]}, "item_11_source_id_9": {"attribute_name": "ISSN", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "09174206", "subitem_source_identifier_type": "ISSN"}]}, "item_11_subject_20": {"attribute_name": "日本十進分類法", "attribute_value_mlt": [{"subitem_subject": "810.7", "subitem_subject_scheme": "NDC"}]}, "item_11_text_18": {"attribute_name": "形態", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "404008 bytes"}]}, "item_11_text_47": {"attribute_name": "資源タイプ・ローカル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "紀要論文"}]}, "item_11_text_48": {"attribute_name": "資源タイプ・NII", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "Departmental Bulletin Paper"}]}, "item_11_text_49": {"attribute_name": "資源タイプ・DCMI", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "text"}]}, "item_11_text_50": {"attribute_name": "資源タイプ・ローカル表示コード", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "03"}]}, "item_creator": {"attribute_name": "著者", "attribute_type": "creator", "attribute_value_mlt": [{"creatorNames": [{"creatorName": "池田, 玲子"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "74402", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}]}, {"creatorNames": [{"creatorName": "IKEDA, Reiko", "creatorNameLang": "en"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "74404", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}]}]}, "item_files": {"attribute_name": "ファイル情報", "attribute_type": "file", "attribute_value_mlt": [{"accessrole": "open_date", "date": [{"dateType": "Available", "dateValue": "2018-04-20"}], "displaytype": "detail", "download_preview_message": "", "file_order": 0, "filename": "02-IkedaR-re051113-final.pdf", "filesize": [{"value": "404.0 kB"}], "format": "application/pdf", "future_date_message": "", "is_thumbnail": false, "licensetype": "license_free", "mimetype": "application/pdf", "size": 404000.0, "url": {"label": "02-IkedaR-re051113-final.pdf", "url": "https://teapot.lib.ocha.ac.jp/record/40614/files/02-IkedaR-re051113-final.pdf"}, "version_id": "856fd3b5-e7e7-4728-b665-6a2548f4d43e"}]}, "item_keyword": {"attribute_name": "キーワード", "attribute_value_mlt": [{"subitem_subject": "ピア・レスポンス", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "インターアクション", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "作文推敲", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "協働学習", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "peer response", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "interaction", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "writing revision", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "collaborative learning", "subitem_subject_scheme": "Other"}]}, "item_language": {"attribute_name": "言語", "attribute_value_mlt": [{"subitem_language": "jpn"}]}, "item_resource_type": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"resourcetype": "departmental bulletin paper", "resourceuri": "http://purl.org/coar/resource_type/c_6501"}]}, "item_title": "第二言語教育でのピア・レスポンス研究 : ESLから日本語教育に向けて(第5章 文章の産出と理解)", "item_titles": {"attribute_name": "タイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_title": "第二言語教育でのピア・レスポンス研究 : ESLから日本語教育に向けて(第5章 文章の産出と理解)"}, {"subitem_title": "Study on peer response in second-language teaching : Aiming at Japanese teaching through the development of ESL(Part 5 Text production and comprehension)", "subitem_title_language": "en"}]}, "item_type_id": "11", "owner": "1", "path": ["804"], "permalink_uri": "http://hdl.handle.net/10083/48961", "pubdate": {"attribute_name": "公開日", "attribute_value": "2010-03-08"}, "publish_date": "2010-03-08", "publish_status": "0", "recid": "40614", "relation": {}, "relation_version_is_last": true, "title": ["第二言語教育でのピア・レスポンス研究 : ESLから日本語教育に向けて(第5章 文章の産出と理解)"], "weko_shared_id": null}
  1. 紀要
  2. 第二言語習得・教育の研究最前線
  3. 2002

Study on peer response in second-language teaching : Aiming at Japanese teaching through the development of ESL(Part 5 Text production and comprehension)

http://hdl.handle.net/10083/48961
http://hdl.handle.net/10083/48961
9e285409-dc6c-4a1d-acba-fef89f7f1f4b
名前 / ファイル ライセンス アクション
02-IkedaR-re051113-final.pdf 02-IkedaR-re051113-final.pdf (404.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2010-03-08
タイトル
タイトル 第二言語教育でのピア・レスポンス研究 : ESLから日本語教育に向けて(第5章 文章の産出と理解)
タイトル
言語 en
タイトル Study on peer response in second-language teaching : Aiming at Japanese teaching through the development of ESL(Part 5 Text production and comprehension)
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ピア・レスポンス
キーワード
主題Scheme Other
主題 インターアクション
キーワード
主題Scheme Other
主題 作文推敲
キーワード
主題Scheme Other
主題 協働学習
キーワード
主題Scheme Other
主題 peer response
キーワード
主題Scheme Other
主題 interaction
キーワード
主題Scheme Other
主題 writing revision
キーワード
主題Scheme Other
主題 collaborative learning
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 池田, 玲子

× 池田, 玲子

WEKO 74402

池田, 玲子

Search repository
IKEDA, Reiko

× IKEDA, Reiko

WEKO 74404

en IKEDA, Reiko

Search repository
著者(ヨミ)
識別子 74403
識別子Scheme WEKO
姓名 いけだ, れいこ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 ピア・レスポンスは欧米での外国語作文教育では現在最も一般的な学習活動となっているが、日本語教育ではピア・レスポンスに関する研究はまだごくわずかしか見られず、今後の研究に求められる点が多い。本稿は、第二言語教育におけるこれまでのピア・レスポンス研究をESLを中心として概観し、加えて日本語教育に数少ないピア・レスポンス研究も検討した上で今後の日本語教育でのピア・レスポンス研究の方向性を探ることを目的とする。\\r\\\
これまでの第二言語教育におけるピア・レスポンスの研究は、大きく4つの焦点に基づく研究として分けられる。第一の焦点は、「作文プロダクトに見られる活動効果」である。従来の作文指導で行われる教師フィードバックとピア・レスポンスの効果を教師評価得点の結果から比較したところ、ピア・レスポンスは同等かそれ以上に効果的な活動であることが明らかにされている。また、ピア・レスポンス活動が促す推敲作業の実際をみると、作文の内容面への推敲を促進する特徴が指摘されている。第二は、ピア・レスポンスで行われる「対面の口頭によるインターアクションのプロセス」の研究である。ここでは学習者個人の学習スタイルを反映させた認知的行為や、学習者同士の社会的相互交流の実態が明らかにされた。第三は「学習者の文化背景と活動の実際」についての研究である。集団主義の文化背景をもつ東アジア系学習者の活動の問題点が指摘されたが、この点についての見解は研究により異なっている。さらに、近年になって、社会文化的アプローチによる研究が行われるようになり、第四の焦点として新たなピア・レスポンス研究の方向性を示している。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Peer response has been one of the most popular leaning activities in foreign-language writing teaching conducted in Europe and the United States. However, only a limited number of studies on peer response in Japanese teaching have been made. Thus, further studies on it should be pursued. This paper examines the perspective of the study on peer response through the development of ESL, and on the few case in the Japanese L2 classroom. Then it seeks out a direction for further study.\\r\\\
So far, the study on peer response in second-language teaching has been divided into four fields.\\r\\\
The first field is “effects seen from the perfection of writing products”. Compared with the effects of teacher feedback conducted in the traditional teaching methods, those of peer response have proved equivalent or even greater by teacher’s evaluation. Moreover, writing revision by peer response showed more improvement in context. The second field is “ the process of face-to-face interaction”. It clarified learner’s cognitive behavior while reflecting their own learning styles. Social interaction among learners was also in evidence.\
The third field is “backgrounds and actual learning activities of learners”. The study in this field showed the divided viewpoints on the adaptability of learners from East Asia with cultural backgrounds of collectivism. Furthermore, recently, the study through the sociocultural approach has been made. This fourth field is paving the new way for the direction of future study on peer response.
書誌情報 言語文化と日本語教育. 増刊特集号, 第二言語習得・教育の研究最前線

巻 2002, p. 289-310, 発行日 2002-05-24
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11968046
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
404008 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:38:56.757976
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3