WEKO3
アイテム
電話における学習者の「聞き返し」ストラテジーの使用について : 発話意図と表現形式に注目して
http://hdl.handle.net/10083/50569
http://hdl.handle.net/10083/5056941a624d8-4556-45dd-acd5-a027caed817b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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02_011-019.pdf (853.6 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2011-03-16 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 電話における学習者の「聞き返し」ストラテジーの使用について : 発話意図と表現形式に注目して | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Use of clarification requests on the telephone by Japanese learners : Focusing on the aim and the forms of clarification requests | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 接触場面 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「聞き返し」ストラテジー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発話意図 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 表現形式 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 成功率 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | contact situation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | "clarification requests" strategies | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the aim of "clarification requests" | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | "clarification requests" forms | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | successful rate of using "clarification requests" strategies | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
テンヂャローン, モンルタイ
× テンヂャローン, モンルタイ× TENGJAROEN, Monruethai |
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作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 73467 | |||||
姓名 | てんぢゃろん, もんるたい | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では初級学習者と日本語母語話者の電話会話を基に、接触場面における学習者の「聞き返し」ストラテジーの使用について明らかにした。その結果、「聞き取り確認要求」と「理解確認要求」の成功率が高かったのに対し、「説明要求」と「反復要求」の成功率が低いことが分かった。そのため、学習者にとって「説明要求」と「反復要求」の際に、適切な表現形式を使用することが難しいと予想される。学習者の「聞き返し」の問題点をまとめると、(1)発話意図が伝わりにくいエコー型を使用していることが多い(2)非エコー型は表現のバリエーションが少なく、誤用に繋がることが多い(3)エコー+α型は使用が少なく、初級学習者にとってこの表現形式はまだ定着していない、ということが分かった。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to analyze the "clarification requests" strategies used by elementary-learners of Japanese in telephone conversation with native speakers of Japanese. The results show that "Hearing check" and "Understanding check" were more successful than "Explanation requests" and "Repetition requests". The learners had difficulty in using appropriate clarification requests forms when making "Explanation requests" and "Repetition requests". Three Major problems were found (1) they overused "repetition forms" (e.g. simply repeating words that they did not understand), which were not comprehensible by native speakers; (2) they used very limited forms of "Non-repetition" (e.g. "what's that?" and "say it again") and they did not used one in appropriate situations; and (3) they used very few variations of "Repetition+α form" (e.g. adding other expressions after repeating words that they did not understand) that is they could not make full use of this form. | |||||
書誌情報 |
言語文化と日本語教育 巻 34, p. 11-19, 発行日 2007-12-01 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09174206 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10426480 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 853628 bytes | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 810.7 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学日本言語文化学研究会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学大学院 応用日本言語論講座 |