ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 34

電話における学習者の「聞き返し」ストラテジーの使用について : 発話意図と表現形式に注目して

http://hdl.handle.net/10083/50569
http://hdl.handle.net/10083/50569
41a624d8-4556-45dd-acd5-a027caed817b
名前 / ファイル ライセンス アクション
02_011-019.pdf 02_011-019.pdf (853.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-03-16
タイトル
タイトル 電話における学習者の「聞き返し」ストラテジーの使用について : 発話意図と表現形式に注目して
タイトル
タイトル Use of clarification requests on the telephone by Japanese learners : Focusing on the aim and the forms of clarification requests
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 接触場面
キーワード
主題Scheme Other
主題 「聞き返し」ストラテジー
キーワード
主題Scheme Other
主題 発話意図
キーワード
主題Scheme Other
主題 表現形式
キーワード
主題Scheme Other
主題 成功率
キーワード
主題Scheme Other
主題 contact situation
キーワード
主題Scheme Other
主題 "clarification requests" strategies
キーワード
主題Scheme Other
主題 the aim of "clarification requests"
キーワード
主題Scheme Other
主題 "clarification requests" forms
キーワード
主題Scheme Other
主題 successful rate of using "clarification requests" strategies
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 テンヂャローン, モンルタイ

× テンヂャローン, モンルタイ

WEKO 73466

テンヂャローン, モンルタイ

Search repository
TENGJAROEN, Monruethai

× TENGJAROEN, Monruethai

WEKO 73468

en TENGJAROEN, Monruethai

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 73467
姓名 てんぢゃろん, もんるたい
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では初級学習者と日本語母語話者の電話会話を基に、接触場面における学習者の「聞き返し」ストラテジーの使用について明らかにした。その結果、「聞き取り確認要求」と「理解確認要求」の成功率が高かったのに対し、「説明要求」と「反復要求」の成功率が低いことが分かった。そのため、学習者にとって「説明要求」と「反復要求」の際に、適切な表現形式を使用することが難しいと予想される。学習者の「聞き返し」の問題点をまとめると、(1)発話意図が伝わりにくいエコー型を使用していることが多い(2)非エコー型は表現のバリエーションが少なく、誤用に繋がることが多い(3)エコー+α型は使用が少なく、初級学習者にとってこの表現形式はまだ定着していない、ということが分かった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to analyze the "clarification requests" strategies used by elementary-learners of Japanese in telephone conversation with native speakers of Japanese. The results show that "Hearing check" and "Understanding check" were more successful than "Explanation requests" and "Repetition requests". The learners had difficulty in using appropriate clarification requests forms when making "Explanation requests" and "Repetition requests". Three Major problems were found (1) they overused "repetition forms" (e.g. simply repeating words that they did not understand), which were not comprehensible by native speakers; (2) they used very limited forms of "Non-repetition" (e.g. "what's that?" and "say it again") and they did not used one in appropriate situations; and (3) they used very few variations of "Repetition+α form" (e.g. adding other expressions after repeating words that they did not understand) that is they could not make full use of this form.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 34, p. 11-19, 発行日 2007-12-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
853628 bytes
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
お茶の水女子大学大学院 応用日本言語論講座
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:46:57.088802
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3