WEKO3
-
RootNode
アイテム
二つのエコソフィと幼児期における持続可能性のための教育―「森のムッレ教室」と「レッジョ・エミリア」を実践例として―
http://hdl.handle.net/10083/0002000221
http://hdl.handle.net/10083/0002000221ebe57c17-57e7-49ae-ba0d-8fcb104d2840
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-08-06 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 二つのエコソフィと幼児期における持続可能性のための教育―「森のムッレ教室」と「レッジョ・エミリア」を実践例として― | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Two Ecosophies and Early Childhood Education for Sustainability: Skogsmulle and Reggio Emilia as Practical Examples | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Næss | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Guattari | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Skogsmulle | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Reggio Emilia | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | education for sustainability | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
著者 |
光橋, 翠
× 光橋, 翠
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This research aims to identify contemporary common issues addressed in two ecosophies coined by a Norwegian philosopher, Arne Næss, and a French psychoanalyst, Félix Guattari. It then explores Swedish Skogsmulle and Italian Reggio Emilia as examples of ecosophical approach in early childhood education for sustainability (ECEfS). This research conducted extensive literature reviews of Næss and Guattari. Subsequently this paper applied emerging core principles to compare the philosophy of Skogsmulle and Reggio Emilia respectively. The finding demonstrates that two ecosophies both value direct experience to deconstruct worldviews formed through global capitalism, and to reconstruct their own value systems. Skogsmulle and Reggio Emilia employ the common approach where institutional framework is designed to systematically encourage children to be curious towards their surrounding world through direct experience, and to stimulate their own meaning-making. This research findings add another aspect to children’s participation: engagement. Children going through ECEfS practices with a sense of engagement could have meaningful influence in shifting paradigms for sustainable worlds. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : お茶の水女子大学子ども学研究紀要 巻 9, p. 35-46, 発行日 2021-06-30 |
|||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | お茶の水女子大学子ども学研究会 | |||||||||
言語 | ja |