WEKO3
アイテム
20世紀前半の米国音楽科教育におけるピアノの一斉指導―O. ミーズナーの教則本『メロディ・ウェイ』(1924)による音楽の総合的指導―
https://doi.org/10.24567/0002000314
https://doi.org/10.24567/0002000314d46a30ae-cbfa-4ca9-87ce-bb10737fec86
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
※PDFファイル内の文字はコピーできません
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-11-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 20世紀前半の米国音楽科教育におけるピアノの一斉指導―O. ミーズナーの教則本『メロディ・ウェイ』(1924)による音楽の総合的指導― | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Class Piano Instruction in American Public School Music Education during the First Half of the 20th Century: The Melody Way to Play the Piano (1924) by O. Miessner as a Method to Understand Western Music Tonality |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | O. ミーズナー | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 音楽教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ピアノ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 一斉指導 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 調性概念 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Otto Miessner | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | music education | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | piano | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | class instruction | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | tonality | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.24567/0002000314 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
著者 |
齊藤, 紀子
× 齊藤, 紀子
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Japanese public schools introduced instrumental music education in 1947. Several music education systems—like the Suzuki Method and Yamaha—experimented with new teaching methods to cultivate musicality within children. This study describes Otto Miessnerʼs The Melody Way to Play the Piano( 1924) as a method and guide to synthetically teach Western music and understand its tonality. Otto Miessner devised the Miessner Piano, which was a smaller piano designed for use in schools. He was the president at the Music Supervisors National Conference in 1924 and advocated the slogan “Music for Every Child.” The Suzuki Method and Yamaha Music Education System share commonalities with the Melody Way. The formerʼs technique of learning how to play an instrument through imitation, and the latterʼs stress on the importance of keyboards in early music education and for understanding musical elements—melody, rhythm, harmony, form, style—resonate with the book. While the Miessner Piano arrived in Japan no later than 1924, a date cannot be specified for The Melody Way. Instrumental music education would have emerged in Japan earlier if it had tracked the trend of music education in the USA, after L. W. Masonʼs return to the USA in 1882. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 人間文化創成科学論叢 en : Journal of the Graduate School of Humanities and Sciences 巻 23, p. 141-149, 発行日 2021-03-31 |
|||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプResource | VoR | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 |