WEKO3
アイテム
日中戦争期華北占領地の学校における日本語学習奨励事業
―『小学児童日本語作文集 第一輯』を手掛かりに―
―『小学児童日本語作文集 第一輯』を手掛かりに―
https://doi.org/10.24567/0002003525
https://doi.org/10.24567/0002003525be73dcbf-439e-497e-b7aa-47e2f5aaf2b5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
ronso_25_09_wei.pdf
|
※PDFファイル内の文字はコピーできません
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-04-28 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 日中戦争期華北占領地の学校における日本語学習奨励事業 ―『小学児童日本語作文集 第一輯』を手掛かりに― |
|||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The Program of Encouraging Japanese Language Learning for schools in North-China occupied areas during the Second Sino-Japanese War Take reference to “Japanese Compositions for Primary School Children, 1st Collection” |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 日中戦争 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 華北占領地 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 日本語学習奨励事業 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 『小学児童日本語作文集第一輯』 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 中日親善 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Second Sino-Japanese war | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | North China occupied areas | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Japanese Language Learning Encouragement Program | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | “Japanese Compositions of primary school children, 1st collection” | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Sino-Japanese goodwill | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.24567/0002003525 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
著者 |
魏, 吉菲
× 魏, 吉菲
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This paper referred to the “Japanese Compositions for Primary School Children, 1st Collection” published by the Qingdao Special City Education Office in August 1940, examined the Japanese Language taught to children at that time by analyzing the Japanese compositions published in the collection, compared with the Japanese Encouragement Program in Beijing and Shandong which were located in the same occupied areas,and finally achieved the results as following: First, there was a common method for the Japanese Learning Encouragement Program in the provinces and cities of occupied North China to gather Japanese essays for primary and middle schools, and to publish the excellent in magazines, newspapers, and other public media.Second, the Japanese Language Encouragement Program in occupied North China had very strong ties to the North China Cultural Affairs Association and the East Asia Development Board. Third, the governing side hoped to test children’s mastery of Japanese through the Japanese Language Encouragement Program to nurture children’s pro-Japanese thoughts. But on the other side, the governing side concentrated more on educating the children’s pro-Japanese thoughts than testing children’s Japanese mastery. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 人間文化創成科学論叢 en : Journal of the Graduate School of Humanities and Sciences 巻 25, p. 95-104, 発行日 2023-03-31 |
|||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプResource | VoR | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||||||
言語 | ja |