ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. F-GENSジャーナル
  3. 7

19世紀後半アメリカにおける「女性」の構築と科学言説 ― E.クラークの女子高等教育論を中心に ―

http://hdl.handle.net/10083/3878
http://hdl.handle.net/10083/3878
954ea0db-f206-4ccc-be90-546ad14211a5
名前 / ファイル ライセンス アクション
FGENS07_P273yokoyama.pdf FGENS07_P273yokoyama.pdf (628.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-05-23
タイトル
タイトル 19世紀後半アメリカにおける「女性」の構築と科学言説 ― E.クラークの女子高等教育論を中心に ―
タイトル
タイトル A Study on the Construction of Women in Scientific Discourses of Late Nineteenth-Century America: Focus on E.Clarke's Argument on Women's Higher Education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 科学言説
キーワード
主題Scheme Other
主題 19世紀
キーワード
主題Scheme Other
主題 女子高等教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 Scientific Discourses
キーワード
主題Scheme Other
主題 The Nineteenth Century
キーワード
主題Scheme Other
主題 Women's Higher Education
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 横山, 美和

× 横山, 美和

WEKO 66119

横山, 美和

Search repository
YOKOYAMA, Miwa

× YOKOYAMA, Miwa

WEKO 66121

en YOKOYAMA, Miwa

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 66120
姓名 ヨコヤマ, ミワ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article scrutinizes the construction of “women” in scientific discourses of the late-nineteenth century, by focusing on the book Sex in Education, or, A Fair Chance for Girls(1873), written by Edward H. Clarke, a physician and professor at Harvard University. In the 1870s, this book had a profound effect on the knowledge of “women,” just as women's higher education was gathering momentum. In this work, Clarke emphasized the development of a woman's reproductive system, as he thought that it developed during puberty by menstruation. According to him, it needed rapid expenditure of “force,” which is supposed to be a cause of any action of the body. He insisted that girls should rest from brain works during menstruation because “force” in the body has its limits and for proper development, it should flow to the reproductive system and not to the brain. This extends the Law of Conservation of Force?which was originally intended for physics but became popular in other disciplines?to the human body. Consequently, he suggested that in “women” the development of the reproductive system and the brain work were a trad\
e-off. His scientific discourse provided the reason for the sexual division of education to those who opposed higher education for women.
書誌情報 F-GENSジャーナル

巻 7, p. 273-279, 発行日 2007-03
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11937020
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
628102 bytes
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 367
出版者
出版者 お茶の水女子大学21世紀COEプログラムジェンダー研究のフロンティア
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 22:57:05.346748
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3