WEKO3
-
RootNode
アイテム
トランスアトランティック「ヴァンプ」 ― アメリカ映画黎明期における性の地政学 ―
http://hdl.handle.net/10083/3865
http://hdl.handle.net/10083/38651e8e4f01-8500-455e-b199-3dc03f203f8e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-05-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | トランスアトランティック「ヴァンプ」 ― アメリカ映画黎明期における性の地政学 ― | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Transatlantic Vamp: Sexual Geopolitics in the Silent Film Era | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ヴァンプ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 『愚者ありき』 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 大西洋横断 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | vamp | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | A Fool There Was | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Transatlantic crossings | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
山口, 菜穂子
× 山口, 菜穂子× YAMAGUCHI, Nahoko |
|||||
著者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 66084 | |||||
姓名 | ヤマグチ, ナホコ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In 1915, a vamp became a popular trend in American motion pictures with the release of A Fool There Was, starring Theda Bara. As the first cinematic vamp, Bara played a female vampire, a sort of femme fatale who ruined white middle-class men by seducing them with her exotic sexuality. This article will analyze racial and sexual characteristics of both the vampire and Theda Bara as an actress from the geopolitical perspective. An examination of the social, political, and cultural context in the U.S. of the age reveals that the sexual threat of Bara's vampire reflects American white middle-class male anxiety about domestic security. At the turn of the century, immigrants from the Mediterranean aroused this anxiety among xenophobic people who had been influenced by the negative racial discourse. Assuming the Mediterranean origin, Bara's vampire symbolizes the racialized sexual “other”, threatening the “proper” sexual norm. In the light of Anglo-American diplomacy of the period, the vampire in the film can also be construed as a political agency that menaces the white male homosocial alliance between Britain and the\ U.S. Considering the emerging nexus between Hollywood and the US government, the vamp / Theda Bara in A Fool There Was is subversive of the white male-dominated American film production with her exotic seductiveness. |
|||||
書誌情報 |
F-GENSジャーナル 巻 5, p. 393-399, 発行日 2006-03 |
|||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11937020 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
597407 bytes | ||||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 367 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学21世紀COEプログラムジェンダー研究のフロンティア | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
紀要論文 | ||||||
資源タイプ・NII | ||||||
Departmental Bulletin Paper | ||||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
text | ||||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
03 |