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  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 41

中国人ビジネス関係者の電話会話終結部の分析 : クレーム場面のロールプレイ会話を通して

http://hdl.handle.net/10083/54366
http://hdl.handle.net/10083/54366
60a90a78-7e61-4682-942b-c5c72a2da5ee
名前 / ファイル ライセンス アクション
04_30-39.pdf 04_30-39.pdf (2.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-01-27
タイトル
タイトル 中国人ビジネス関係者の電話会話終結部の分析 : クレーム場面のロールプレイ会話を通して
タイトル
タイトル Analyzing the closing sections of telephone conversations in Japanese made by Chinese business related people : Role-play of a complaint scene
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ビジネス日本語
キーワード
主題Scheme Other
主題 中国人ビジネス関係者
キーワード
主題Scheme Other
主題 携帯電話
キーワード
主題Scheme Other
主題 終結部
キーワード
主題Scheme Other
主題 クレーム場面
キーワード
主題Scheme Other
主題 Business Japanese
キーワード
主題Scheme Other
主題 Chinese business related people
キーワード
主題Scheme Other
主題 telephone conversation
キーワード
主題Scheme Other
主題 closing sections
キーワード
主題Scheme Other
主題 complaint scene
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 服部, 明子

× 服部, 明子

WEKO 74125

服部, 明子

Search repository
HATTORI, Akiko

× HATTORI, Akiko

WEKO 74127

en HATTORI, Akiko

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74126
姓名 はっとり, あきこ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 日本在住および中国在住の中国人ビジネス関係者を対象とし、日本語によるビジネス電話会話の終結部の分析を行った。中国人ビジネス関係者がクレームの電話を受けたという場面設定で会話を抽出した結果、中国人ビジネス関係者は相手の終結の意向を段階的に確認し、終結を達成することが明らかになった。会話構造については、二つのパターンが観察された。一つは、受け手が確認を重ねながら終結に向けて主導権をもって直線的に進行する会話、もう一つは、職務上必要な確認を行うため、会話を差し戻しながら終結を進める会話であった。後者には「会話内で自ら設定したタスクを遂行する」という共通点が見られたが、受け手がタスクを設定しながら、それを最後まで遂行できないケースもあった。このケースに対する分析から、確認のタスクを最後まで遂行するためには受け手自らが流れをつくり会話を終結させることが必要不可欠であることが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper investigated the closing sections of business telephone conversations in Japanese made by two groups of Chinese business related people working in Japan China. This survey was carried out using a role-play of a complaint scene. It was found that all participants tended to proceed step by step in the closing sections to end the conversation. A modified conversation analysis (CA) approach was employed to analyze the date. Two different patterns of conversational organization were observed among the participant. One pattern was that Chinese business related people repeatedly confirm and continue a one-way conversation. The other pattern was that some of the participants kept referring back to themselves and shifted the conversation to accomplish the task set by themselves. However, two cases were not able to accomplish the task finally. From these findings, this paper suggests that it is vital for a call receiver to take initiative and control the closing sections of conversation.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 41, p. 30-39, 発行日 2011-06-25
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
2055419 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
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Ver.1 2021-03-01 21:41:31.737132
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