ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 27

発音学習におけるグループモニタリング活動の可能性 : 学習者の意識の変化を中心に(村松賢一先生退官記念号)

http://hdl.handle.net/10083/50396
http://hdl.handle.net/10083/50396
520075cc-aa4d-4fd0-8e79-6f2fcf0442c5
名前 / ファイル ライセンス アクション
16_129-143.pdf 16_129-143.pdf (996.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-03-16
タイトル
タイトル 発音学習におけるグループモニタリング活動の可能性 : 学習者の意識の変化を中心に(村松賢一先生退官記念号)
タイトル
タイトル On the potential of group-monitoring during pronunciation practice : focusing on changes in the learner's consciousness
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 グループモニタリング活動
キーワード
主題Scheme Other
主題 内省
キーワード
主題Scheme Other
主題 意識の変化
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 房, 賢嬉

× 房, 賢嬉

WEKO 72991

房, 賢嬉

Search repository
Bang, Hyunhee

× Bang, Hyunhee

WEKO 72993

en Bang, Hyunhee

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 72992
姓名 ばん, ひょんひ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、発音や発音学習過程を内省するグループモニタリング活動を通して、学習者の意識がどのように変化するかを考察し、グループモニタリング活動の可能性を提示することを目的とする。韓国人成人日本語学習者14名のコース前後のインタビューをデータとして分析した結果、「意識的な自己モニタリング」、「具体的な自己評価」、「発音学習観の変化」、「自信の現れ」という4つの変化が現れた。このような結果から、自分や他の学習者の発音に注目するグループモニタリング活動を繰り返すことにより、学習者が自分の発音や発音学習の過程を意識することができるようになる可能性、さらに、そのような意識化は学習観や発音学習の目標の再設定に発展し、発音学習の動機づけやコミュニケーションに対する自信に繋がる可能性が示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper intends to show the potential of group-monitoring in how language learners consciously correct themselves through either pronunciation in the target language with one's peers or interaction with socio-linguistic knowledge, or through self reflection or regulated group-monitoring. The results of the analysis of data taken from interviews of 14 Koreans learning Japanese before and after their course shows changes in "self-monitoring", "concrete self-evaluation", "changes in approach to pronunciation practice" and the "emergence of confidence." These results show that it is possible to be conscious of one's own pronunciation and approach to pronunciation practice through group-monitoring. Since the change in consciousness develops through re-establishing the approach of learners or the goal of pronunciation practice, it reveals the potential to develop confidence in communicating and inducing pronunciation practice.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 27, p. 129-143, 発行日 2004-06-26
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
996304 bytes
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
お茶の水女子大学大学院
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:51:50.834108
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3