WEKO3
アイテム
女形のいる風景 : 第二次世界大戦中の日本兵戦争捕虜収容所の日常と「男らしさ」の脱構築
http://hdl.handle.net/10083/52849
http://hdl.handle.net/10083/5284903881e32-3751-4614-9a45-2cc3f8317ad0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
32 山田真美.pdf (611.2 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-04-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 女形のいる風景 : 第二次世界大戦中の日本兵戦争捕虜収容所の日常と「男らしさ」の脱構築 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Scene with Female Roles: Daily Life in Prison Camps for Japanese Soldiers during World War Ⅱand the Deconstruction of "Masculinity" | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Cowra Breakout | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | World War II (WW2) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Prisoner of War (POW) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Homosocial | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Onnagata (Actor of Female Roles) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | カウラ事件 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 第二次世界大戦 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 戦争捕虜 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ホモソーシャル | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 女形 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
山田 真美
× 山田 真美× YAMADA Mami |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Through most of human history, war has been the domain of men and has been narrated by men. In Japan during World War II, there was a military code called “Senjinkun” which taught that it was a shame for a soldier to be captured by his enemy and that he had to die for the sake of his honor. The code was widely followed and believed yet the daily lives and emotional state of Japanese prisoners of war (POWs) has not been adequately studied. This paper focuses on the survivors of the Cowra Breakout, a massive and suicidal uprising by approximately 1,000 Japanese POWs on August 5, 1944 at Cowra Internment and Prisoner of War Camp, Australia, looking first at how daily life at the POW camp challenged and changed men who had previously lived with daily violence in the homosocial military. Then, how playing a female role (Onnagata) in camp theater performances became a symbolic event is explained, which was a form of initiation and an important step allowing prisoners to free themselves from their previous values and the mind control of the narrow definition of “masculinity”. | |||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 15, p. 301-309, 発行日 2013-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 611173 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 平成23年度生 ジェンダー学際研究専攻 |