WEKO3
アイテム
小学校理科の学級担任と理科専科の指導に関する一考察
http://hdl.handle.net/10083/51669
http://hdl.handle.net/10083/516698b2e6afd-3de8-49fd-8fbb-1fe55d89d15f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-04-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校理科の学級担任と理科専科の指導に関する一考察 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The study of science teaching at Japanese elementary schools by class teachers or science specialists | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理科 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理科専科教員 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学級担任 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教科担任 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Elementary school | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Science | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Science specialist | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Class teacher | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Non-class teacher | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
堀田, のぞみ
× 堀田, のぞみ× 千葉, 和義× HOTTA, Nozomi× CHIBA, Kazuyoshi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Nation-building through science and technology is a central educational policy in Japan, but most regular class teachers in elementary schools lack confidence in teaching science. Many people in industry, government and academia believe that science specialists who are non-class teachers should teach science in elementary schools. Another standpoint is that regular class teachers have the merit to teach science more effectively than science specialists, because they know the pupils’ educational background and needs very well. Contrary to general belief, it is common that non-class teachers working in Japanese elementary schools teach science, music and home economics, even though they are not well qualified in their specialty subjects. Thus, principals must hire science specialists, if the government decides to require all science classes to be taught by non-class teachers. Improvement of in service as well as pre-service teacher training is necessary to provide real science specialists for elementary schools. | |||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 14, p. 351-359, 発行日 2012-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1124947 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | ライフサイエンス専攻 |