WEKO3
アイテム
日韓の幼稚園教育のガイドラインに見る「活動」の捉え方の一考察
http://hdl.handle.net/10083/50773
http://hdl.handle.net/10083/5077328f5284a-739f-496a-907a-7dc6536c555c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
20_189-197.pdf (573.8 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-06-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日韓の幼稚園教育のガイドラインに見る「活動」の捉え方の一考察 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The study on the National Curriculum Guidelines for Kindergarten in Japan and Korea Focusing on Activity | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 幼稚園教育ガイドライン | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 日本と韓国 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 活動 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 指導計画 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師の役割 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | national curriculum guidelines for kindergarten | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japan and Korea | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | activity | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | instructing plan | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | teacher's role | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
林, 志妍
× 林, 志妍× LIM, Jiyeon |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this paper is to compare the national curriculum guidelines for kindergarten in Japan and Korea focusing on activity. The study shows that both guidelines deal children's activity as an important process to achieve the goals of kindergarten education. However, the way each guideline deals activity in the whole curriculum structure is different. The differences become clear through investigating activity from its relation to principle of curriculum-construction, instructing plan, and the role of teachers. In Japanese guidelines, the curriculum-construction starts from each child's voluntary play, an activity and through it, each child collects experiences by their needs. In the end, the activities consisted by each child’s own choices construct the curriculum. Therefore, Instructing plan and the role of teacher are focusing on setting an environment for each child’s voluntary activity. In Korean guidelines, the curriculum is constructed by children’s performance of the multitude activities which has fixed ahead regarding particular topic and certain field or type of the activity. Therefore, instru\ cting plan and the role of teachers are focusing on setting the multitude activity in advance and the tactics to induce children to the fixed activities. |
|||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 13, p. 189-197, 発行日 2011-03 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 573760 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 人間発達科学専攻 |