WEKO3
アイテム
小学校初任教師の孤立化のメカニズム : 指導教師及び管理職との関係性に焦点をあてて
http://hdl.handle.net/10083/50777
http://hdl.handle.net/10083/50777fd203d4d-851f-44b7-ac8e-99c99709e4f3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
24_227-235.pdf (399.0 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-06-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校初任教師の孤立化のメカニズム : 指導教師及び管理職との関係性に焦点をあてて | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Isolation Mechanisms of Novice Elementary School Teachers : Focusing on the Relation with Guidance Teachers and Administrators | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 孤立化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校初任教師 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | メンター | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | プライバタイゼーション | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 同僚性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教員評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | isolation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | novice elementary school teacher | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mentor | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | privatization | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | collegiality | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | teacher evaluation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
後藤, 郁子
× 後藤, 郁子× GOTO, Ikuko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study aims at clarifying the mechanisms by which novice elementary school teachers blame themselves believing they are "irresponsible" or "incapable" in their school system without being helped by anybody and drive themselves to a burnout state. The author digs into the problem focusing on the relationship between novice teachers and their guidance teachers as mentors and administrators, considering the influences of the pervading of privatization and results-based teacher evaluations on school organizations and collegiality. Building on two years of participant observation and an in-depth ethnographic research of actual school scenes, this study contributes to clarify the mechanisms by which novice elementary school teachers become isolated. | |||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 13, p. 227-235, 発行日 2011-03 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 398987 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 人間発達科学専攻 |