ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 人間文化創成科学論叢
  3. 13

教師は「力づけ」られねばならないのか? : 実践と研究における問題系

http://hdl.handle.net/10083/50780
http://hdl.handle.net/10083/50780
e7d8f817-eab3-4be0-968c-d9db80e84da2
名前 / ファイル ライセンス アクション
27_259-267.pdf 27_259-267.pdf (513.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-06-13
タイトル
タイトル 教師は「力づけ」られねばならないのか? : 実践と研究における問題系
タイトル
タイトル Why must the schoolteacher be encouraged? : Problematique on practice and research in education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 研究者としての教師
キーワード
主題Scheme Other
主題 サバルタンとしての現場教師
キーワード
主題Scheme Other
主題 有機的知識人
キーワード
主題Scheme Other
主題 他者性
キーワード
主題Scheme Other
主題 倫理的抵抗性
キーワード
主題Scheme Other
主題 teacher as a researcher
キーワード
主題Scheme Other
主題 the schoolteacher as a subalterns
キーワード
主題Scheme Other
主題 organic intellectual
キーワード
主題Scheme Other
主題 others
キーワード
主題Scheme Other
主題 ethical resistance
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 濱崎, タマエ

× 濱崎, タマエ

WEKO 78220

濱崎, タマエ

Search repository
HAMASAKI, Tamae

× HAMASAKI, Tamae

WEKO 78221

en HAMASAKI, Tamae

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article aims to philosophize the problem of knowledge with regard to educational practice and research from the schoolteacher's viewpoint. For the examination, I set two groups of problematiques on practice and research in education. (Ⅰ) problematique on the relationship between the researcher and the schoolteachers and(Ⅱ) problematique on the knowledge of practice. First, I explore these through the history of teacher culture and examine the issue to which a teacher has been seen as a problem. Second, for(Ⅰ), I examine that the concept of the “teacher as a researcher” has been rather controversial in the history of teacher culture, especially with regard to Sawayanagi Masatarou's ideas and the controversy over educational practice and research in the '50s. Third, for(Ⅱ), I philosophize the relationship between the researcher and the “teacher as a researcher” by introducing the post colonial theory, especially that of Gayatri Chakravorty Spivak's subalterns theory. Fourth, I assert that the schoolteacher becomes an organic intellectual. This involves “ethical resistance” and “others” toward the child. To\
conclude, I propound the concept of the “teacher as a researcher” which must be reconstructed in the modern age.
書誌情報 人間文化創成科学論叢

巻 13, p. 259-267, 発行日 2011-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13448013
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1231891X
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
512976 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 051
出版者
出版者 お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
人間発達科学専攻
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 20:52:28.212353
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3