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アイテム
米国における朝鮮戦争像の形成と変遷 : 映画『グラン・トリノ』(2008)を巡って
http://hdl.handle.net/10083/50786
http://hdl.handle.net/10083/507866a5a15ef-8f19-4ec1-b3f6-179922d2406e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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33_319-328.pdf (527.8 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2011-06-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 米国における朝鮮戦争像の形成と変遷 : 映画『グラン・トリノ』(2008)を巡って | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Formation and Transformation of Images of the Korean War in the US: Seeing Gran Torino(2008) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 朝鮮戦争 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 戦争の記憶 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 冷戦 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | エスニシティ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 戦時下の暴力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Korean War | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | War Memory | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Cold War | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Ethnicity | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Violence under the Conflict | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
臺丸谷, 美幸
× 臺丸谷, 美幸× DAIMARUYA, Miyuki |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The divided Korean Peninsula still symbolizes the Cold War system in Korea. However, in the US, the Korean War has been treated as a “forgotten war”. Hollywood ignored Korean War images for a long time. This paper discusses collective memories of the Korean War in the U.S. through an analysis of Gran Torino (2008). Previous studies treat Gran Torino as a stereotypical “Hollywood melodrama” film representation of the Cold War era. However, this Post-Cold-War-era film represents shifting attitude toward U.S. involvement in Korea. The plot depicts a US soldier resorting to violence in the face of conflict. According to Tessa Morris-Suzuki, it is “the first Hollywood blockbuster to acknowledge the dark side of the actions of US troops in the Korean War.” First, I review how Cold-War-era films representing Korean War images. Next, I research the manner in which each character's gender and ethnicity create images of the war. The main character, Walt Kowalski, an old Polish Korean War veteran, maintains his masculine image by protecting his Asian “neighbors.” Finally, the plot ingeniously depicts American “justificatio\ n” for war in Korea using both the “interracial friendship” between American and Asian males and a piteous Asian woman as a victim of “inner-racial” violence. |
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書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 13, p. 319-328, 発行日 2011-03 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 527761 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | ジェンダー学際研究専攻 |