WEKO3
アイテム
アカデミック日本語教室の実践を経た大学院生の内省 : PAC分析からの考察
http://hdl.handle.net/10083/49022
http://hdl.handle.net/10083/49022bd6594ad-e158-46ae-bb3c-aaa3e1cf4b2a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
16_153-162.pdf (621.7 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-04-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | アカデミック日本語教室の実践を経た大学院生の内省 : PAC分析からの考察 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Reflection by Graduate Students who Operated a Japanese Class for Academic Purpose to Research Students : Through the Personal Attitude Construct Analysis | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アカデミック・ジャパニーズ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 研究生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ティーム・ティーチング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 実践研究 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師の成長 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese for Academic Purpose | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Research Student | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Team Teaching | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Practical Research | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teacher Development | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
張, 瑜珊
× 張, 瑜珊× 鈴木(清水), 寿子× CHANG, Yusan× SUZUKI-SHIMIZU, Toshiko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this article, we discuss how the three graduate students of teaching Japanese as a second language (hereafter JSL), two of whom are this paper’s authors, reflected themselves regarding their JSL teaching for academic purpose to “ Research Students (future graduate students)”. The class activities in this program focused on the process of how to write a research plan. We recruited the students, arranged syllabus for the program by ourselves, and adopted team teaching from the beginning to the end. Our reflection regarding this program was examined by personal attitude construct analysis. The result showed that after finishing the program we reflected on team teaching, significance of creating the program from scratch, and improvement for the next practice. In addition, we came to recognize our beliefs as a teacher, researcher, and graduate student during the practice. Finally, we did not only earn knowledge for being a teacher, but also gained insight into our own research and academic life through the program. As a result, this study gives an implication that running the program is effective for graduate stude\ nts to integrate their recognitions of being a researcher and a practitioner. |
|||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 12, p. 153-162, 発行日 2010-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 621651 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 国際日本学専攻 | |||||
所属 | ||||||
値 | 比較社会文化学専攻 |