WEKO3
アイテム
幼児のソシオメトリー4群における社会的コンピテンスの研究
http://hdl.handle.net/10083/49024
http://hdl.handle.net/10083/49024e84de4a1-3b7f-4052-b356-2505619379f0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
18_173-182.pdf (500.5 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-04-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 幼児のソシオメトリー4群における社会的コンピテンスの研究 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The relationships between the sociometric status and social competence in Japanese preschool children | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 幼児 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ソシオメトリー地位 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会的コンピテンス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 仲間 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ソシオメトリック・テスト | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | preschool children | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sociometric status | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social competence | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | peer | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sociometric test | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
姜, 娜
× 姜, 娜× JIANG, Na |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The present study examined 240 preschoolers of 8 classes (3yrs to 5yrs; boys =125; girls =115) using nomination sociometric test, and 4 social status groups, popular, rejected, neglected and average, were identified. Meanwhile, the social competence of each preschooler was rated by 8 teachers of their classes, resulting in 4 composite competence subcategories (initiative competence, cooperative competence, leadership competence, competence in relationship with adults). 173 parents of the children (boys =95; girls =78; M=56.98 (SD=10.39) months old, range 41~77 months old) answered questionnaires, regarding the mothers ’ mental health and the temperament of the children, and the playing experience with peers before entering kindergarten. ANOVA and multiple linear regression analysis were conducted. The children of the rejected group show lowest competence in cooperation. Peer initiative competence and cooperative competence positively correlate with preschool children. | |||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 12, p. 173-182, 発行日 2010-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 500458 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 人間発達科学専攻 |