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フェティスの和声理論に関する一考察 : Esquisse de l'histoire de l'harmonie, consideree comme art et comme science systematiqueを中心に
http://hdl.handle.net/10083/35736
http://hdl.handle.net/10083/3573636704cc4-cb48-41d9-a60d-d5a659939f1b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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19_177-185.pdf (946.1 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2010-02-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | フェティスの和声理論に関する一考察 : Esquisse de l'histoire de l'harmonie, consideree comme art et comme science systematiqueを中心に | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | FÉTIS, François-Joseph's Theory of Harmony : Focusing on Esquisse de l'histoire de l'harmonie, considéréé comme art et comme science systématique | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 音楽史 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 音楽理論 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 和声 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フェティス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | music history | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | music theory | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | harmony | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | FÉTIS | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | François-Joseph | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
大迫, 知佳子
× 大迫, 知佳子× OSAKO, Chikako |
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作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 77890 | |||||
姓名 | おおさこ, ちかこ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The Esquisse de l'histoire de l'harmonie, considéréé comme art et comme science systématique of FÉTIS, François-Joseph (1784-1871), published in Paris in 1840, was highly evaluated as an excellent history research on musical theory. This work outlines the theories of Franco of Cologne, Rameau, Jean-Philippe (1683-1764), Euler, Leonhard (1707-1783) and many other theorists, and includes Fétis' own criticism against them. The aim of this study is to bring out Fétis' original ideas about harmony and its theory through an analysis of his criticism towards other theories in the Esquisse. It seems that his criticism represents his fundamental attitude towards the concept of harmony. Close examination reveals that Fétis showed three fundamental concepts as his own harmonic theory. Firstly, he classified consonance and dissonance in his own way. Secondly, he harshly criticized the way of explaining harmony only by overtone theories or mathematics. And thirdly, he suggested four stages of tonality: <unitonique>, <ordre transitonique>, <ordre pluritonique> and <ordre omnitonique>. | |||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 10, p. 177-185, 発行日 2008-03-31 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 946134 bytes | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 比較社会文化学専攻 |