WEKO3
アイテム
子どもはなぜ影に対する永続信念をもつのか : 素朴物理学の成立における先行経験と領域知識の役割
http://hdl.handle.net/10083/35741
http://hdl.handle.net/10083/35741d0b2b524-8751-420b-9d2e-fb55bc022635
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-02-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 子どもはなぜ影に対する永続信念をもつのか : 素朴物理学の成立における先行経験と領域知識の役割 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Why Do Children Have Permanent Belief about a Shadow? : Initial Experience and Knowledge on the Formation of Naive Physics | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 影現象 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 事物の概念 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 誤概念 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 子ども | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 知識 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | shadow phenomenon | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | conception of objects | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | misconception | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | children | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | knowledge | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
呉, 永美
× 呉, 永美× OH, Youngmi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | According to Piaget (1960) and DeVries (1986), children have the misconception of a shadow when we don't see a shadow of objects. In other words, children think that the shadow of objects is hidden somewhere. The purpose of this study is 1) to identify a cause of the permanent belief of the shadow, and 2) how the conceptual change occurred when children acquire domain knowledge. Participants in the study were 64 infants (experiment 1-1) and 73 4th graders (experiment 1-2). In experiment 1-1, it becomes clear that children can distinguish between objects and the phenomena except the situation when an obstacle blocks the light and the children are unable to see the shadow of the object. The reason of misconception is constrained by the conception of the objects. In experiment 1-2, it become clear that the knowledge of the reflection of the light helps children understand a shadow as the phenomenon, but children cannot change their misconception only by understanding a reflection of the light. | |||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 10, p. 229-238, 発行日 2008-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
1060860 bytes | ||||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
紀要論文 | ||||||
資源タイプ・NII | ||||||
Departmental Bulletin Paper | ||||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
text | ||||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
03 | ||||||
所属 | ||||||
人間発達科学専攻 |