WEKO3
アイテム
幼児期の身振り表現と言語発達の関連性 : 定型発達児と肢体不自由児を対象に
http://hdl.handle.net/10083/35742
http://hdl.handle.net/10083/3574243e9c166-b8ac-4d25-9ca2-f7bf50c066f4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-02-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 幼児期の身振り表現と言語発達の関連性 : 定型発達児と肢体不自由児を対象に | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Gestures and Language Ability in Typical Development and Crippled Children | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 身振り | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 幼児 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 肢体不自由児 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 言語能力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 視点 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | gesture | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | children | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | crippled children | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | language ability | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | perspective | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
大神, 優子
× 大神, 優子× OHGAMI, Yuko |
|||||
著者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 77907 | |||||
姓名 | おおがみ, ゆうこ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In face-to-face communication, we often unconsciously move our hands in the air. These "(hand) gestures" are one of the most important tools for children with limited language ability. This study explored the relationship between language ability and gestures during childhood by conducting two experiments. Experiment 1 investigated the gestures and speech of normal preschoolers and revealed that the gestures found among preschoolers have common features with those of adults. Experiment 2 investigated gestures and speech in the case of three crippled children. This experiment revealed that although the movements of the disabled children were restricted, there still existed some similarities in the gestures of crippled and typical development children. This result suggests that the relationship between gestures and speech is stable from childhood. In addition, an analysis of the perspective of gesture (subjective or objective) indicated the possibility that the development of gestures during childhood is supported by several factors. In additon to language ability, social ability and the maturation of the cerebral\ cortex were also discussed. |
|||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 10, p. 239-249, 発行日 2008-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
1151098 bytes | ||||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
紀要論文 | ||||||
資源タイプ・NII | ||||||
Departmental Bulletin Paper | ||||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
text | ||||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
03 | ||||||
所属 | ||||||
人間発達科学専攻 |