WEKO3
アイテム
占領下沖縄における社会科の誕生
http://hdl.handle.net/10083/55071
http://hdl.handle.net/10083/55071daf4d6d9-5fd9-4a9e-9884-39aae03d6f4b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
p.167-175.pdf (307.1 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-05-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 占領下沖縄における社会科の誕生 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Introduction of social studies in occupied Okinawa | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | occupied Okinawa | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the 8-4 educational system | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the 6-3-3 educational system | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the WAY of Okinawa | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mainland Japan's level | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 占領下沖縄 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 八・四制 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 六・三・三制 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 沖縄の道 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 本土並み | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
萩原, 真美
× 萩原, 真美× HAGIWARA, Mami |
|||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 78545 | |||||
姓名 | ハギワラ, マミ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this paper, I aim at clarifying part of the educational situations of the earlier stages of occupied Okinawa by analyzing the process of introducing social studies in Okinawa. In April 1946, Okinawa took the 8-4 educational system. Under this system, they didn.t have a subject called social studies. Instead, there were such subjects as history, geography, and civics in the humanities.\ And the contents of history, geography, and civics in Okinawa were different from those taught in the Japanese prewar-education. Japanese teaching materials were banned, and instead, they taught Okinawa.s history, geography, and civics, which were called “the WAY of Okinawa”. It reflected \ occupational politics of the U.S.A and the intention of the U.S. military government.\ The 8-4 educational system was abolished only after two years, and then, it changed into the 6-3-3 educational system. At the same time, the subject of social studies was introduced. The conclusion is that the introduction of social studies in postwar Okinawa.s education reflects the wish of people engaged in Okinawa.s educational administration who aimed at making the education in Okinawa at mainland Japan.s level. |
|||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 16, p. 167-175, 発行日 2014-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 307067 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 |