WEKO3
アイテム
コンタクト・インプロヴィゼーションにおける"disorientation"の概念
http://hdl.handle.net/10083/2455
http://hdl.handle.net/10083/2455111f866b-0bfb-4c07-99de-63c68906204a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-04-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | コンタクト・インプロヴィゼーションにおける"disorientation"の概念 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Conception of "Disorientation" in Contact Improvisation | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コンタクト・インプロヴィゼーション | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 即興 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ダンス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スティーヴ・パクストン | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 方向喪失 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 末梢的視覚 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 運動感覚 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 合力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Contact Improvisation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | improvisation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | dance | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Steve Paxton | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | disorientation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | peripheral vision | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | kinesthetic sensation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the blended force | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
福本, まあや
× 福本, まあや× FUKUMOTO, Maaya |
|||||
著者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 78735 | |||||
姓名 | フクモト, マアヤ | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this paper is to clarify the conception and role of the word "disorientation" in Contact Improvisation (CI), a dance improvisation form initiated by Steve Paxton in 1972. Through this paper, it is clarified that CI practitioners have been paying attention to and seeing values in the aspect of "disorientation" experienced in the practice of CI. They are using the word "disorientation" as (1) the unsuitable state that can be seen in beginners losing their direction and caused nausea, (2) the acceptable state/moment with using peripheral vision, developing kinesthetic sensation, yielding to the blended force and trusting one's physical ability, and (3) the desirable state/moment that makes possible to be free from one's habit and experience the essence of improvisation. It is concluded that the conception of "disorientation" has supported the continuous improvising practice in CI and has been the double driving force to product exquisite movements, not only acrobatic which enabled by highly developed physical sensation through CI, but also new movements free from one's habit. | |||||
書誌情報 |
人間文化論叢 巻 9, p. 51-60, 発行日 2006 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11356899 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
1076665 bytes | ||||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
紀要論文 | ||||||
資源タイプ・NII | ||||||
Departmental Bulletin Paper | ||||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
text | ||||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
03 | ||||||
所属 | ||||||
比較社会文化学専攻 |