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アイテム

  1. 紀要
  2. 人間文化論叢
  3. 8

チャットの接触場面における談話管理 : 日本語母語話者と非母語話者の相づちの比較から

http://hdl.handle.net/10083/2437
http://hdl.handle.net/10083/2437
6321e93f-bb9b-4a9e-8866-f13cad48a7e2
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004831665.pdf KJ00004831665.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-04-30
タイトル
タイトル チャットの接触場面における談話管理 : 日本語母語話者と非母語話者の相づちの比較から
タイトル
タイトル Discourse Management of Contact Situations in Chat Conversations : Comparison of backchannels between Japanese native speakers and non-native speakers
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 コンピューター媒介コミュニケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 頻度
キーワード
主題Scheme Other
主題 機能
キーワード
主題Scheme Other
主題 出現箇所
キーワード
主題Scheme Other
主題 相づちを含むメッセージの構成
キーワード
主題Scheme Other
主題 Computer-Mediated Communication
キーワード
主題Scheme Other
主題 frequency
キーワード
主題Scheme Other
主題 function
キーワード
主題Scheme Other
主題 appearing position
キーワード
主題Scheme Other
主題 composition of message including backchannels
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 倉田, 芳弥

× 倉田, 芳弥

WEKO 78679

倉田, 芳弥

Search repository
KURATA, Kaya

× KURATA, Kaya

WEKO 78681

en KURATA, Kaya

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 78680
姓名 クラタ, カヤ
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 In this research, it aims to clarify discourse management of contact situations in chat conversations by focusing on Japanese native and non-native speakers' backchannels. It first observes whether Japanese native situation and contact situation differs. And then, compares backchannels used by native and non-native in contact situation. First, backchannels in two situations were analyzed using four viewpoints, 1) frequency, 2) function, 3) appearing position, 4) message composition. As a result, difference was seen. Second, contrast of backchannel usage between native and non-native was examined. Native show discourse management transmitting backchannels and substantial remarks together for a certain turn-taking, avoiding complicated conversation. Meanwhile, non-native use more backchannels than native to distinct speaker and listener clearly. Third, as for the common characteristics of native and non-native backchannel usage, both show participants' consideration and avoid inconsistent message by time lag in the point of turn-taking. Moreover, using many backchannels of "content understanding" and "feeling expre\
ssion", participants incline to indicate strong understanding and positive reaction. In conclusion, native and non-native in chat conversation present various types of discourse management in contact situations. Both not only show attitude of understanding but also control clear conversation development, handling back channels effectively.
書誌情報 人間文化論叢

巻 8, p. 277-288, 発行日 2005
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13448013
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11356899
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1155068 bytes
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 051
出版者
出版者 お茶の水女子大学大学院人間文化研究科
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
国際日本学専攻
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Ver.1 2021-03-01 09:21:48.051126
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