ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. その他のコレクション
  2. NDC
  3. 3 社会科学

学校社会学研究の展開

http://hdl.handle.net/10083/31308
http://hdl.handle.net/10083/31308
d0aceb0a-b3f7-469d-bb45-95d3eb6820fa
名前 / ファイル ライセンス アクション
教育社会学52.耳塚.pdf 教育社会学52.耳塚.pdf (1.4 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2008-08-08
タイトル
タイトル 学校社会学研究の展開
タイトル
タイトル The Sociology of the School : A Review
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ journal article
著者 耳塚, 寛明

× 耳塚, 寛明

WEKO 105120

耳塚, 寛明

Search repository
Mimizuka, Hiroaki

× Mimizuka, Hiroaki

WEKO 105121

en Mimizuka, Hiroaki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The sociology of the school in Japan has developed, with accumulating monographic studies concerning our own society's schools, as well as eagerly adopting and introducing Western theories and studies in this field. Western paradigms were helpful in our explanation of Japan's educational phenomena, but on the other hand they have interrupted the possible theory-buiding on facts found in our society. The aim of this paper is to review the sociology of the school in Japan, mainly focusing on papers in this Journal since 1950's. In doing so, five stages / loci are distinguished from the viewpoints of main questions and methodologies employed ; (1) The early stage from 50's to 60's : researches on educational opportunities in terms of technical-functionalism ; (2) The second stage from 70's to 80's : researches on universalized secondary education as a "tracking system" (gakkou-kakusa) and its school organization, canalizing students' educational / occupational careers according to their academic achievemnt ; (3) New development of theories on school organization from 80's : shift from bureaucracy-model to lo\
osely-coupled or nationalized myth model ; (4) Recent concern in classroom and curriculum : ethnographic or interactionists' studies, mainly stimulated by the "new sociology of education" or the interpretive approach ; (5) The possibilities of our own theory-building in the sociology of the school distinguished from Western theories. We have failed to consider our edutation and schools from the intrinsic viewpoints of Japan. I conclude with arguing on the direction and method that enables us to build theories in the sociology of the school, that better suits the cultural and social contexts of Japan.
書誌情報 教育社会学研究

巻 52, p. 115-136, 発行日 1993-06-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 03873145
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN0005780X
権利
権利情報 日本教育社会学会
権利
権利情報 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1360059 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
NIIサブジェクト
主題Scheme Other
主題 教育・教育学
出版者
出版者 日本教育社会学会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 学術雑誌論文
資源タイプ・ローカル
学術雑誌論文
資源タイプ・NII
Journal Article
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
01
異版である
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ URI
関連識別子 http://ci.nii.ac.jp/naid/110001877849/
所属
お茶の水女子大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 10:03:33.417154
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3